Scris de The Dude Vin Feb 09, 2018 10:32 am
INELUL (partea I)
Inelul a aparut ca un simbol al unui legamînt, al unui juramînt sfînt sau al unui destin asociat, numai asa se poate explica existenta inelului de logodna, care leaga, dar în acelasi timp si izoleaza, amintind de relatia stapîn-sclav.
Inelul, brãtara, colierul, pentru cã formeazã un cerc complet, reprezintã toate o unire, o legãturã foarte serioasã; la incoronare de pilda, arhiepiscopul îi punea regelui pe deget un inel, simbol al demnităţii regale, al credinţei catolice, dar şi al mariajului cu Dumnezeu.
Inelul fixat la gheara soimului demonstreaza ca, de acum, aceasta pasare va vîna numai pentru stapînul ei, asa cum inelul pus de abate pe degetul tinerei calugarite ilustreaza ca aceasta a intrat, liber consfintit, în slujba Domnului.
Dintr-un studiu publicat de Academia de inscriptii din Franta aflam ca romanii, cu mult înaintea erei noastre, purtau inele din fier, fiind conferite drept distinctii, pentru ca, mai tîrziu, sa se introduca inelul din aur, ca un simbol al functiei oficiale.
Astfel, inelele din aur puteau fi purtate de ambasadori, de senatori si de functionarii de rang egal cu ei. Pîna în epoca imperiala, cei din popor nu aveau dreptul sa poarte decît inele din fier. În secolul al III-lea î. Chr. aveau dreptul de a purta inele de aur toti cavalerii si persoanele cu merite deosebite, iar la sfîrsitul perioadei republicane alte categorii sociale au capatat acest drept.
Din secolul al III-lea d.Chr., toti oamenii liberi puteau purta inele de aur, fiind lipsiti de acest drept numai sclavii, care puteau avea numai inele de fier.
Fiecare etapa din istoria purtarii inelului de aur are normele ei specifice. Astfel, împaratul Tiberiu, în anul 23 d. Chr., a exclus de la dreptul de a purta inel de aur pe cei condamnati pentru fapte grave, pe cei scosi din rîndul cavalerilor si pe cei... ce-si vindeau sau amanetau inelul!
În zilele de doliu public se purtau inele de fier. Acuzatii, cînd se înfatisau la judecata, erau obligati sa-si scoata inelele. Si, pentru a vedea cîta importanta se acorda acestei podoabe, este semnificativ si faptul ca, la banchete, participantii erau obligati sa înmîneze inelele lor organizatorului, care le înapoia dupa aceea.
În afara de inelul oficial de aur, romanii mai purtau un inel cu valoare simbolica: inelul-pecete, pe care îl aveau la început numai împaratii. În ruinele Pompeiului s-au gasit mai multe inele-sigilii, iar la Muzeul arheologic din Florenta se afla expus un frumos inel de aur, cu o agata neagra, gasit la Roma, pe locul unde a fost Mausoleul lui Augustus. Directorul muzeului este de parere ca inelul a apartinut împaratului si ca imaginea femeii de pe el ar putea fi portretul Attiei, mama lui August.
Romanii obisnuiau sa-si împodobeasca inelele cu pietre pretioase pe care erau sapate diferite simboluri si le purtau la mîna si la degetul care le placea cel mai mult.
Pietrele folosite aveau la randul lor o simbolistica foarte aparte. Diamantul montat intr-un inel de logodna simboliza recunoasterea puritatii fecioarei, safirul era semnul fidelitatii reciproce, rubinul facea referire in Grecia Antica la culoarea singelui celor doi logodnici, care se va tranforma intr-o singura culoare comuna, aceea a noii fiinte spirituale, care se naste prin casatorie.