The Thing
The Thing - John Carpenter (1982)
"Clark: I dunno what the hell's in there, but it's weird and pissed off, whatever it is."
MacReady: I know I'm human. And if you were all these things, then you'd just attack me right now, so some of you are still human. This thing doesn't want to show itself, it wants to hide inside an imitation. It'll fight if it has to, but it's vulnerable out in the open. If it takes us over, then it has no more enemies, nobody left to kill it. And then it's won.
Desi nu este intru-totul acurat, pe John Carpenter cinema-ul si-l aminteste ca pe cel mai prolific si inventiv realizator de filme din domeniul horror si science fiction, retinand (pe drept) din opera lui doar decadele '70 si '80 (The Fog, Tales from the Crypt, Prince of Darkness, In the Mouth of Madness, Christine). Asta pe de-o parte pentru ca mesajele de alt gen continute in opera sa (nelipsite) se pierd usor in ploturile de suspens; iar pe de alta, pentru ca atunci cand autorul a abordat un alt registru, era deja tarziu, lumea refuzand sa il mai priveasca altfel.
The Thing apartine perioadei de debut a lui Carpenter, fiind primul film finantat si girat de un mare studio (Universal), ce propune o ecranizare curajoasa dupa o celebra nuvela (John W. Campbell - Who Goes There?), si care a primit un buget generos (15 milioane usd), intr-o distributie decenta.
Cateva markere timide indica inca prezenta perioadei de cautare a regizorului, iar faptul ca pelicula a suferit serioase maltratari in faza de postproductie, are ca motiv aceasta indecizie, suprapusa stresului convulsiv, provocat prin teama de a nu dezamagii, .....a nesigurantei de sine.
E greu de spus cat din film apartine horrorului, si cat SF-ului, insa daca ramai blocat in dilema de suprafata, ratezi cea mai importanta dimensiune a script-ului; una filozofica, delicata si atat de subtil inserata incat nu o sesizezi decat tarziu si la ceva vreme dupa finalizarea proiectiei.
Potrivit lui Carpenter, The Thing este prima parte a ciclului de autor “Apocalypse Trilogy” care mai contine productiile ulterioare “Prince of Darkness” si “In the Mouth of Madness”, toate esential diferite intre ele, dar cu un numitor comun: sfarsitul violent si brusc al omenirii.
In The Thing el s-ar putea petrece prin ajungerea pe Pamant (in mod accidental) a unei forme de viata ostile, greu de definit (the thing), cu proprietati mimetice atat de bine dezvoltate, incat se poate substitui oricui (si oricarei fiinte), intr-un proces ce nu permite replicatului sa isi constientizeze noua identitate. Valoroasa metafora conduce direct la una din intrebarile ontologice de referinta: Cine sunt eu ?..cu variante speculative: Exista in mine un pericol pentru semenii mei ?…Sunt eu cel care ma cunosc, sau cel despre care am aflat ca as fii ?...Sunt oare locuit de o entitate care ma foloseste in atingerea unui scop, pe care eu, am fost convins sa il cred al meu ?…ori cu alternativa comoditatii ideii ca altcineva e responsabil pentru excesele, constrangerile, greselile, nedreptatile si impostura, pe care le repetam, din pacate, atat de des.
Toate indoielile de gen, patrund abuziv spectatorul (la fel cum the thing ocupa pe rand membrii misiunii arctice), se cuibaresc in sufletul lui, si incep sa isi faca de cap la ore bune dupa vizionare, supunandu-l pe acesta unei retorici existentiale complexe si profunde.
Ca lucrurile functioneaza asa si nu altfel o dovedeste evolutia ascendenta a criticii, care in numai cativa ani a prcurs drumul anevoios, de la imputari aspre si recenzii acide, pana la aprecierile majoritare si de fond, ce au propulsat filmul pe un loc stabil intre primele 15 ale clasamentelor SF din toate timpurile.
Dincolo de nota filozofica, avem aici o pelicula la care s-a lucrat epuizant (numai pentru efectele speciale, 40 de persoane au muncit sustinut circa trei luni de zile, si “doar” 50 de tehnicieni au participat la scena finala) A fost nevoie de platouri refrigerate la 4C (pentru a reconstitui conditiile de vreme) si s-a impus construirea bazei arctice in teren, pe o locatie din Stewart - British Columbia, unde existau deja facilitati americane distruse de o explozie (ruinele au fost utilizate in inregistrari) si unde s-a turnat pe viscol la -26C.
Daca privim comparativ, efortul deosebit investit in productie si lejeritatea cu care este tratat scenariul, intelegem usor ratiunile celor care au acuzat The Thing, de personaje inconsistente, sau cu motivatii putin plauzibile, de un story care nu se imbina elegant intre actele lui, dar si de o relativa marginalizare a narativului in folosul efectelor soc.
Chiar si asa, filmul asta trebuie parcurs si inteles asa cum a fost gandit, iar pentru asta, inarmat cu informatiile de aici, cu multa atentie si cu o egala buna-credinta…Du-te sa-l vezi !
"Get the hell outta there. That's not a dog, it's some sort of thing!
It's imitating a dog, it isn't real! GET AWAY YOU IDIOTS!!"
Picanterii:
- In obtinerea a ceea ce avea sa devina cel mai bun rol al carierei sale, Kurt Russell a trebuit sa se confrunte cu doi contracandidati Nick Nolte si Jeff Bridges. Mai inainte ca vreo alegere sa fie facuta, cei doi s-au retras din competitie in favoarea unor alte oferte.
- Episodul intitulat "Ice" al serialului The X-Files (1993), Este un omagiu si a fost dedicat acestui film.
- Este primul film a lui John Carpenter a carui coloana sonora nu e structurata pe compozitii muzicale proprii. Desemnarea lui Jerry Goldsmith fiind anulata de decesul acestuia, s-a optat (norocos) pentru Ennio Morricone (din simplul motiv ca nunta lui Carpenter s-a desfasurat in mare parte pe muzica lui) .
- Scena autopsiei, in care s-au utilizat organe adevarate ale unor animale, a fost o grea incercare pentru toti, actori, staf, regizor…mai putin insa pentru Wilford Brimley, care fusese cowboy, si pentru care eviscerarile insemnau rutina.
- Kurt Russell a scapat ca prin minune de un accident serios atunci cand a aruncat cartusul de dinamita pe care l-a crezut butaforie..Reactia pe care o are in film este una autentica.
- John Carpenter si Kurt Russell au declarat repetat ca nici pana in ziua de azi nu stiu in cine s-a intrupat ultima data fiinta descoperita si nici cand a luat ultima ei forma.
- The Thing, este pana la urma fratele bun al filmului Alien, avand amandoi acelasi parinte filmul Dark Star (1974), dar destine diferite. Pentru amanunte, vezi cronica Alien, din Du-te si vezi…
making of: