Cu ochii larg închişiEyes Wide Shut - Stanley Kubrick (1999) Sa vorbesti despre acest film ar trebui sa fie o adevarata provocare pentru orice iubitor al celei de-a saptea arte...
Cunoscut pentru un simbolism elaborat, complex, si dus pana la extrem, Stanley Kubrick se depaseste aici pe sine intr-un script cimilitura, ce poate fi inteles in cateva moduri total diferite, existand insa si varianta geniala ce le compune pe toate la un loc.
Maestrul si-a edificat proiectul meticulos, premeditat si in tihna, fructificand o pauza de inactivitate prelungita la 12 ani (!!). In platou i-au fost necesare 15 luni de turnaje (record mondial de durata) materialul inregistrat astfel, fiind practic refilmat in cateva randuri, cu modificari de substanta ale scenariului de la care s-a pornit, si cu cheltuieli financiare majore fata de bugetul initial.
Rezultatul ?....O opera de arta socanta, ce a declansat adevarate dezbateri publice, fiind probabil cea mai controversata productie cinematografica din toate timpurile.
In narativul de baza, cu o puternica tenta erotica, se spune despre problemele de cuplu, instrainare, nemultumire si incertitudine; asta, daca nu cumva criza naturala a varstei medii ar fi cea incriminata (....iata, descoperita spontan, o alta varianta de studiu).
Mariajul dintre Alice (…ca
Alice in Wonderland) si Bill (ca in
a dollar bill …adica bancnota) nu e o insotire haotica ci o referire (in multe scene Alice e prezentata in reflexie, iar Bill manevreaza ades bani bilete, la un moment dat rupand in jumatate o hartie-moneda).
Impreuna Alice + Bill +... un copil, sunt o familie in ascensiune ce se preocupa putin de sine, si mai mult de relatia ei cu un mediul pe care l-ar dori cat mai select.
Parabola visare/bunastare, cu rezonante imediate in balantele libertate/inregimentare, dragoste/compromis, ori revolta/pasivitate, evolueaza (ca de fiecare data) in limitele conventionalului banal, dar furnizeaza in acelasi timp suportul necesar unor subtexte etajate, atent corelate.
In debut, cadrul cu Alice dezbracandu-se intre o oglinda si o usa e semnificativ. Incadrarea cu doua columne, face trimitere la coloanele Joachim si Boaz, ce strajuiau intrarea in templul lui Solomon (elemente esentiale si ale atelierului masonic). Sugestia de ansamblu, ne anunta in felul asta, ca vom urmari o calatorie in lumea oculta (preluarea printre stalpii mistici), ce se va desfasuara intre realitate (usa din dreapta cadrului) si alternativa ei (oglinda din stanga), asta eliberati de incorsetari (goliciunea femeii).
E o declaratie de intentie, un breviar si o legenda de coduri, ce te previn in legatura cu limbajul ce ve urma.
Filmul continua in aceiasi nota. Cei doi ajung la o petrecere mondena, unde Bill e preluat de doua manechine ce ii propun senzual calatoria la marginea curcubeului (...precum in
Wizard of Oz), iar Alice trebuie sa faca fata asalturilor adulterine ale lui Sandor Szavost (precum fondatorul Bisdericii lui Satan:
Anton Szandor Lavey)...O alambicata metafora, ce implica interventii in coloana sonora, cupaje, ecleraj si culoare, face acum aluzie la tema tentatiilor, si a pacatului originar, dar cresc geometric progresia disecarii mesajului esential.
…pentru ca, la randul sau, decorul reuniunii abunda in simboluri ce jaloneaza traseul spre zonele subterane ale story-ului. Deslusim pe rand steaua zeitei Ishtar (libertinaj sexual si opulenta), pentagrama intoarsa (magie neagra), abundenta insemnelor si a arcanelor specifice unor ordine initiatice (cu sens de avertisment), toate vestind, focalizrea secventei cheie a festivitatii orgiastice initiatice, de tip regular.
Avem acum o a doua istorioara de nucleu (intim legata de prima), cu oamenii plini de bani, plictisti de cotidian, dornici de exotic, exces si desfrau. Desi nu reusesc sa impuna o fresca suficient de motivata pe ecran, si sunt imprecis conturati, explicatiile gesturilor lor par solide, plauzibile ...si familiare (cine nu asociaza in reverie imaginea parvenirii, cu cele ale lipsei de griji si a imoralitatii ?).
Sunt peste 20 de minute de film, alocate strict celei de a treia povesti principale, intamplarile o iau razna si schimba radical regulile, ritmul, cat si normele. E partea sublima a alegoriei, caci personajele nu mai au chip si nici atitudine proprie, devenind o masa amorfa patronata de constiinta unica de grup, sustinuta prin ritualuri exacte, menite sa asigure prezervarea atributelor de clasa dominanta. Portretizarea unei forte anonime, angrenata prin interese colective, asa cum ne-o arata Kubrick, e uriasa, tentaculara si descurajanta.
Scripturile secundare patru, cinci, sase si sapte, aduc in lumina sumar: controlul informatiei (Bill primeste stiri si avertismente prin presa de larga circulatie, in titluri de prima pagina subtil inserate, cu sens flexibil) si al institutiilor de ordine publica (inerte in reactie la solutionarea unor acte prezumtiv criminale); largi critici sociologice adresate unor structuri perene imposibil de dislocat (elitele de capital rupte de etica); iarasi de un rasunator efect: dubla manipulare a maselor, subliminala si prin extrasenzorial (intreaga butaforie de expresiv analogic, cat si insasi utilizarea ei ca metoda de comunicare...si chiar de convingere).
In
Eyes Wide Shut Sunt sunt multe plasmuiri separate, simultane si convergente (ultimele cele mai elegante), iar tu esti invitat sa iti croiesti un drum propriu prin acest labirint. E o productie participativa pe care o vei urma atat cat poti, caci nu i se intampla asta prea des spectatorului de proiectii, iar surpriza, parte insemnata din succesul narativului, presupune in intelegerea ei (din capul locului) o anumita cultura generala.
Culorile vii si in paletar (ori de cate ori Cruise patrunde printr-o usa, in cadru apare un brad impodobit si iluminat, tonurile si nuantele acoperind practic spectrul) sunt contrastate de echilibrul simplu bicrom al scenelor din ținută ceremoniala unde predomina perechea albastrul/rosu, ori negru/oranj..o alta gaselnita teribila.
In subsidiar ???...complemntaritati, aglomerare de trimiteri si citate: vulturul bicefal
aka gradul masonic 33, ce indica o posibila ierarhie a maestrului de ceremonii (eventual o pozitionare a ei)
....uzanta si tipicul unor baluri ale protipendadei, opuse "mascaradei" din replica sugerata de plot,
asezarea in sacru...
...ca sa nu mai spun nimic de nesfarsitele conotatii ale deguise-ului venetian (fiecare fizionomie cu aparenta tipologiei sale, si asimilata unui anumit caracter:
bauta, gnaga, moretta, mal-aria, balanzone, etc.- toate mastile carnavalului din laguna avand o istorie proprie si un background stabil)
Extrem de interesant imi pare si ce face Kubrick cu Tom Cruise, aflat la vremea respectiva in culmea clasamentelor de popularitate, dar si intr-o impresionanta devenire artistica.
Intreaga critica este de acord ca prestatia lui Cruise in EWS e modesta, insa nu isi explica de ce acest intermezzo creativ intervine intrerupand un intinerariu stralucitor (intre
Jerry Maguire,
Vanilla Sky si
Mission: Impossible ) ??..
Daca punem toate astea alaturi de cerinta obsesiva si diabolica, ca Cruise sa refaca de zeci de ori cele mai multe din acte (scena intrari pe una dintre usi a fost reluata de 95 de ori), am putea lamuri cumva lucrurile prin explicatia ca regizorul si-a dorit constient si voluntar sa il extraga pe actor din sistemul sau, si sa il duca in alt loc…sa il faca mediocru; si sa il transporte intr-un segment in care el sa fie silit sa construiasca un personaj slab, ezitant, incoerent si confuz….unul sters, capabil sa redea peste puterile artei interpretative, eroul fabricat in laboratoarele imaginarul mintii lui Kubrick..
Poate tocmai de asta, in mai bine de 20 de minute de film, cel mai bine platit star de la Hollywood (atunci), ce apare aproape in fiecare cadru al productiei, poarta o masca pe chip si aproape ca nu rosteste nicio replica ??
Inimioara rosie si decoltata.....Stiai ca forma inimii din cuvantul LOVE e de fapt simbolul testiculelor.. ???...
Ai trecut de atatea ori prin statia de metrou Eroilor, dar n-ai stiut niciodata ca stalpii peronului, in forma evazata sunt stilizarea unor faclii si ca alegerea e un tribut platit sanitarilor de pe frontul marelui razboi (ww1)..Enigma e mai usor de dezlegat la una dintre iesirile din subteran, acolo unde dainuieste un important ansamblu statuar, dar pana la ea, jos sub pamant, habar n-ai avut ca un arhitect (in fapt o doamna) te obliga sa aduci un omagiu, cu fiecare trecere, celor care si-au jertfit viata pentru a salva o alta....
Pai de unde sa afli ca lumanarile din bradul de Craciun, inlocuite in vremurile noastre de "inteligente" instalatii incarcate de led-uri multicolore, sunt simboluri ale lui Hristos ca
“lumina a lumii” ...sau reprezentari ale stelelor ???....
Fiecare om trebuie sa fie o luminita ce vorbeste despre darul lui Dumnezeu, despre neasemuita Lui lucrare intru salvarea umanitatii....N-ai cunoscut ca miile de tone de fier ale turnului Eiffel nu sunt asezate de ornament in miezul Parsisului, ci reprezinta victoria structurilor metalice in fata celor din zidarie...si era cat pe ce sa treci dincolo fara sa afli cum cladirea Parlamentului Uniunii Europene (cunoscuta drept cladirea
“Louise Weiss”) este identica cu imaginea Turnului Babel, reconstituita prin evul mediu (si prorocita "in revenire" de
noua ordine mondiala).
Pentru ca oamenii au edificat lumea asta (fiecare in parte si toti la un loc) ei au facut-o in asa fel incat ea sa arate unitar, dar si sa pastreze cate o infatisare aparte si plina de talcuri pentru fiecare dintre cei ce au contribuit semnificativ la alcatuirea ei.
Filmul despre care am zis astazi e un miracol in sine. Daca ar fi sa ii dau o nota in ordinea cinematografica ar fi, fara indoiala, una de top; insa daca ar fi sa il evaluez ca valoare spirituala, educativa si morala, atunci niciun punctaj nu mi-ar putea oferi scoruri pe masura, caci EWS este atat de incarcat in instructiuni polivalente, incat uiti rapid de nevoia oricarei înrămari in standarde si categorii.
Kubrick, artizan al simbolisticii vizualului (ii datoram regizorului asta efectiv notiunile elementare ale tehnicilor video-criptarii), ti-o spune din capul locului, inca din titlu: Esti un ignorant !!! .......apoi 210 minute iti explica si de ce.
Sigur, poti merge la sala de spectacol, viziona proiectia de la un cap la altul, si pleca de acolo cu parerea ca ai urmarit o poveste incalcita, plina de semne de intrebare si cu un final acceptabil. Mai tarziu, la bere cu prietenii, ai sa afirmi cu tarie ca ai vazut un film tare (nu da bine sa zici ceva rau despre Kubrick, ce naiba...), dar vei ridica din umeri de mai multe ori, ca raspuns la unele intrebari legate de ce anume ti-a placut atat de mult ??...Da-mi voie sa iti vin in ajutor.
Cu ochii larg închişi zice despre tine in primul rand. Iti spune de la obraz cat esti de nauc, de orb si de surd. Cat de adanc evoluezi inauntrul unei matrice (citeste matrix), in care cei care isi fac socoteli cu tine au reusit sa te incarcereze, sa te izoleze, sa te manevreze si sa te anihileze.
Cu ochii larg închişi iti explica cateva adevaruri elementare pe langa care treci zilnic (dar pe care esti setat aprioric sa nu le bagi in seama) si incearca sa iti indice cum sa poti sa iti recapeti discernamantul si verticalitatea.
Cu ochii larg închişi ar vrea sa te poata face sa ii deschizi...macar si numai pentru o singura clipa, dar nu te poate forta sa faci asa ceva....Iar daca ai parasit cinema-ul cu parerea ca ai urmarit o poveste incalcita, plina de semne de intrebare si cu un final acceptabil....inseamna ca in tine, el nu si-a atins scopul.
Fotograma a realitatii din spatele facaturii, in maniera complexului abisal de sarade si anagrame, e o adevarata risipa si un dezmat.
Deschide bine ochii...apoi
Du-te si vezi ca sa poti pricepe.....
Cu ochii larg închişi !
......caci e o realizare de maturitate, un cantec de lebada al unui artist total: Stanley Kubrick
Picanterii:
-Eyes Wide Shut a fost finalizat si predat producatorilor pe 03.03.1999. Patru zile mai tarziu Kubrick, cu o sanatate de fier, a fost gasit mort in locuinta sa din Hertfordshire, Anglia. Intrucat in ansamblul scenariului apar markere ce sustin fara echivoc, ca regizorul apartinea, sau a apartinut in trecut, unor ordine cavaleresti (illuminati, ordinul masonic, ioaniti, etc.) zvonul potrivit caruia, marturia criptata din film i-ar fi “grabit” sfarsitul, a ramas actual si este asociat cu cel care sustine ca finalul de pe ecrane nu este cel gandit de Kubrick. Cel putin a doua speculatie s-a dovedit falsa, fiind infirmata de o copie a peliculei pastrata “just in case”.
-Nicole Kidman si Tom Cruise (sot si sotie) au semnat contracte “in alb” pentru aceste roluri. Pe parcursul turnajelor (15 luni) actorilor li s-a interzis sa vorbeasca intre ei despre scenariu si au fost constransi sa locuiasca separat pe lungi perioade de timp. Scenele de amor dintre Nicole si ofiterul de marina au fost reluate de nenumarate ori cei doi fiind “asezati” de Kubrick in peste 50 de pozitii erotice diferite (in film se folosesc doar 4). Desi ar fi dorit sa participe la aceste inregistrari lui Cruise nu i s-a permis accesul. Toate masurile au fost luate pentru ca in cuplu sa se poata instala cu adevarat si profund, starea necesara filmarilor.
-pe tot parcursul realizarii, dar si in finalul ei, Stanley Kubrick a sustinut ca aceasta este cea mai reusita pelicula din cariera sa. Pare sa fie un fel de testament, intrucat gasim in el, mai lesne sau mai complicat, aluzii la toate celelalte filme ale autorului.
-prelungirea perioadei de cantonament i-a produs lui Cruise pagube de zeci de milioane de dolari, actorul aflat in plina glorie vazandu-se nevoit sa refuze o serie intreaga de alte oferte ce s-ar fi putut finaliza in numai cateva saptamani.
-conditia bizara a lui Kubrick, ca acest film sa nu fie proiectat niciodata in tarile est europene, in care democratia era doar mimata, a fost in parte respectata.
-coloana sonora din timpul procesiunii oculte, este in principal o slujba religioasa ortodoxa, performata intr-o biserica din Baia-Mare, redata in sistem banda intoarsa, peste care s-a intervenit cu post procesari. Efectul obtinut e unul magnific, iar ideea a fost imprumutata din tehnicile de studio utilizate de Robert Fripp si grupul King Crimson.
-embargoul informational total, impus de Kubrick, echipei de filmare si tuturor celor ce au participat la realizarea EWS (pentru cei mai multi si conditie "de confidentialitate" specifica din contract) a alimentat teoriile conspirationiste legate de supozitia ca filmul isi propusese divulgarea secretelor ordinului illuminati.
-rolul lui Ziegler este interpretat de regizorul Sydney Pollack, prezentat la Du-te si vezi cu filmul They Shoot Horses, Don't They?
-preocuparea lui Kubrick este orientata nu in directia unor probleme de ordin personal el/ea, a deconspirarii unui complot elitist, ori pentru radiografierea obiectiva a unei stari de lucruri. Ea exprima ferm o grija si un avertisment: procreerea si iubirea s-au disociat si functioneaza diferit, iar sexualitatea etalata si masurata in bani, ucide o dimensiune umana esentiala ce sta deja retrasa prin alte domenii (arta, spiritualitate). Lipsa dragostei este cea care il poarta in deruta pe Bill, dedicat banului si carierei, dar singurul din film constient de o pieredere, pe care nu o poate localiza. La capatul periplului, intuitiv el reuseste sa isi estompeze nelinistea si sa isi compenseze angoasa..Civilizatia umana insa ramane cu ochii larg inchisi si in fata unui pericol iminent, prezent deja....despre asta e vorba Making of: