Biutiful
Biutiful - Alejandro González Iñárritu (2010)
Desi nerafinat prin bogate experiente comune, ori prin ani lungi de conlucrare, cuplul Ianrritu - Bardem functioneaza de la prima incercare la fel de spectaculos precum celebrele perechii bine rodate, ce au marcat semnificativ lumea filmului: Herzog - Kinski, Fellini - Mastroianni, Bergman - Ullmann, Almodovar - Banderas; consolidand astfel teza ce sustine probat ca adesea, un regizor talentat nu se poate exprima artistic in cel mai bun mod decat prin prestatia actorului care vibreza in ritmuri si in intensitati complementare alor sale. Nici nu sunt prea multe alte motive pentru care ar trebui mers la drama tragica Biutiful (care in absenta celor doi ar ramne doar un simplu “ocean de nefericire”- cum a fost supranumit de critica).
Interlopul marunt Uxbal afla ca este bolnav grav si intr-o faza terminala, ca mai are foarte putin de trait; asta in contextul in care el este proaspat parasit de sotie (alcoolica, psihopata si prostituata), si se confrunta de acum inclusiv cu responsabilitatea celor doi copii minori pe care se vede nevoit sa ii creasca solitar.
Nu-s singurele sale probleme... Incurcaturile nascute din afacerile obscure pe care le gestioneaza pentru o bucata de paine, abunda, progreseaza si se agraveaza, pe masura ce in jurul sau totul capata din ce in ce mai limpede forma unui iad autentic (prin contrast, geografic ne aflam insa in acea Barcelona pe care o stim din pliantele turistice, deci intr-un loc pitoresc).
Tocmai pe cand crezi ca de atata disperare a sosit momentul sa parasesti sala de proiectie, intervine insa magia lui Inarritu, ce prin exceptionale constructii cinematografice remodeleaza intregul mediu intunecat, transformandu-l uimitor intr-o lume aparte, foarte personala, tulburatoare si vibranta, strict prin manifestarile sale (aceiasi Barcelona, care de aceasta data e observata din unghiul interior celei dintai, deci un loc suburban si obscur).
O asemenea opozabilitate incrucisata e specifica doar marilor ecranizari, cu atat mai mult cu cat prin procedeu se obinte in final (ca bonus) si constructia unui spatiu optim pentru ca Javier Bardem sa isi poata etala la cotele cele mai ridicate uriasul sau potential actoricesc. Mai mult decat atat intr-o adevarata risipa de creativitate este adaugat schemei, fara a o supraincarca, un ingenios ecou prin contrastul dintre complexitatea caracterului Uxbal si simplitatea elementelor de plot (pe care Bardem o deplaseaza prin performanta exceptionala mult peste limitele de scenariu).
Si iata cum pe masura ce narativul se extinde, conflictul emotional din launtrul lui Uxbal se adanceste in chinurile inechitatilor sociale amestecate cu cele ale nedreptatii divine, pentru ca pe final calea revoltei sa fie abandonata nu in favoarea unei resemnarii neputincioase, ci in aceea a unei iluminari salvatoare: a intelegerii acceptarii si chiar a aprecierii miracolului vietii intr-o atitudine de recunostinta.
Du-te sa vezi o productie deprimanta, prezentata insa intr-o maniera discordanta greu de definit; remarcabila prin valoarea poetica si impresionanta prin calitatea si subtilitatea limbajului cinematografic intrebuintat. Baga insa de seama: este un film care se instaleaza in sistemul tau si care va ramane cu tine mereu...
Picanterii:
- Inarritu a declarat ca rolul Uxbal a fost scris special pentru Javier Bardem, acesta fiind singura alegere care ii putea da sens. Daca colaborarea nu s-ar fi putut antama, intregul proiect urma sa fie abandonat.
- Intrebat despre felul in care a primit propunerea lui Inarritu, Bardem a raspuns. “Sunt un mare fan al operelor lui Alejandro și știam că va fi regizorul unei productii de exceptie pe baza spectacolelor pe care le-am văzut în filmele sale. Mai important decât atât, pentru că nu sunt genul de actor care înebunește cand are de a face cu nume mari din cinema, pentru mine convingator a fost materialul în sine: scenariul, frumos scris de (Inarritu), și personajul care este foarte complex cu atât de multe straturi de transmis; știam că va fi o sarcină grea, grea, dar plină de satisfacții"
- Pentru cei mai multi filmul ar putea insemna o poveste despre moarte, insa Inarritu, insista ca el este “ ...doar o observatie a vietii din ultimul ei punct. Intrucat pentru mine viata pare cea mai atractiva in momentele ei de final. Este ca si cum participi la petrecerea unei sarbatori de Craciun: stii ca ea se va repeta periodic; daca insa ai doar trei zile de vacanta pe plaja, atunci fiecare dintre ele te va face fericit ca esti acolo in felul ei. Asta am scris. Nu este despre moarte. E despre viata, Despre o observatie asupra vietii dintrun punct de vedere diferit. ”
- Cinematograful Rodrigo Prieto face adevarate minuni vizuale oferindu-ne palete bogate, luxuriante, dantelate de luminii și umbre, adăugând textură vizuală personajelor și poveștii deja ultra-nuanțate. Intensitatea vie care rivalizează cu emoționalul este completată de utilizarea punctuală a culorii. Totuși, unde Prieto excelează cu adevărat, este folosirea de prim-planuri care arată metodic dispariția fizică și emoțională a lui Uxbal, permițându-i astfel să isi intensifice călătoria empatică. - Lynn Elias (Networks)
- In aproape fiecare dintre cadrele cheie exista cate un obiect ce il reflecta pe Uxbal. In mai multe situatii aceasta reflexie nu corespunde miscarilor pe care le face personajul, licenta prin care este sugerata distantarea lui de realitate.
Making of: