Nymphomaniac - Director's CutNymphomaniac - Lars von Trier (2013)Mea Vulva, Mea Maxima Vulva…Eveniment indelung asteptat, acest film surpriza a lui Lars von Trier: posibil scandal (cu certitudine o provocare majora) se constituie pana la urma doar intr-o alta inepuizabila sursa de controverse..
Desigur, asa cum si titlul invoca, jurnalul de alcov al unei femei (Joe -
Charlotte Gainsbourg) al carei vieti extrem de agitate o indreptatesc sa se creada nimfomana, se anunta din start ca un subiect captivant . Asta cu atat mai mult cu cat povestea (relatata intr-un still foarte personal) pare decupata din fanteziile erotice cu umpleau rubricile “
cititorii ni se destainuie” ale unor publicatii precum Hustler si Playboy .... iar curajul camerei de filmat, ce nu ocoleste zonele fierbinti, sugereaza apartenenta peliculei la productiile cotate XXX , destinate strict adultilor.
Nu este locul ei acolo. Lars von Trier isi pastreaza relatia stransa si speciala cu sexualitatea, insa felul in care o utilizeaza in
Nymphomaniac, surprinde si socheaza in egala masura. Rezultatele sunt spectaculoase. Discursul conduce tot la radacinile conditiei umane, si tot prin dialectica specifica (de o exceptionala elocventa), insa de aceasta data pe un circuit neasteptat, invers reorientat, din interior spre in afara.
Dubla odysee a lui Joe (
Stacy Martin, pentru primele 5 capitole) in tara amintirilor si in cotloanele cele mai adanci ale fiintei, e incarcata de cate o cinematografie personalizata fiecarei istorisiri si contine in ea cate o dezbatere unica "bine/rau" reluata mereu din puncte de vedere diferite; caci Joe se gaseste aprioric culpabila pentru fiecare dintre actiunile sale. Ele insa, etalate subiectiv memorialistic, indica invariabil multi alti vinovati… Aluziile unui comportament de tip Emma Bovary "in revers" exista, dar nu sunt speculate... Sunt doar anuntate.
Pelicula ar trebui sa ramana de necomentat, dupa cum ea e una dintre cele ce se cer cantarite in intimitate si cu o deosebita atentie. Fiindca DA:
Nymphomaniac reprezinta completarea si incununarea “
trilogiei depresiei”, adica acea perioada strabatuta de Trier prin spitale si/sau in tratament, ce s-a concretizat deja pe ecran in etapele: 1 -"
Antichrist" si 2 -"
Melancholia" , unde a fost folosita aceiasi
Charlotte Gainsbourg, ca marker al continuitatii.
Ca sa poata atinge profunzimile vizate luuuuungmetrajul (circa 6 ore de proiectie in varianta completa) forteaza barierele, si da frau liber unor obsesii standard ale consumatorului de sex: intrecerea dintrun tren ce opune doua concurete cu miza: cine reuseste “sa faca” mai repede si mai multi barbati, insertii vaginale a cat mai multe tacamuri intr-un restaurant de lux (care se pierd apoi zgomotos, pe masura ce actrita se deplaseaza), scene SDM, scene three-way (in care masculii se cearta intre ei pe intrarea pe care ar dori sa o foloseasca fiecare);
Joe convingandu-si partenerul (Jerome) ca are nevoie de mai multi barbati - iar acesta acceptand situatia, sexul de performanta, zilnic, cu zeci de indivizi ocazionali (redat metaforic pe ecran prin proiectia in succesiune rapida a mai multor penisuri), dar si scena de mare ecou din spital, cu tatal muribund, si cu Joe in angajament sexual spontan cu personalul de acolo…
Imediat ce Joe este adusa in starea de victima a exceselor perverse, comparatia cu Don Juan devine inevitabila si prin contrast observam rapid ca "puterea de manipulare" nu ii aduce personajului asta nicio satisfactie; chiar si invidia naturala ce ar putea sa se nasca in fata unei vieti “
traite din plin” e absenta din reactia spectatorului vis a vis de Joe. Astfel terenul este defrisat de superstitii si tabu-uri devenind disponibil pentru orice constructie...
Pentru a evita comentariile inegale starnite de
Melancholia, Trier a pregatit de aceasta data mai multe versiuni ale filmului, fiind convins ca publicul , impartit asa cum il stim in cel putin doua structuri, va fi greu de impacat in majoritate, printr-o singura istorisire. Si este pentru prima data in cinema cand o productie vine insotita de un
ghid de utilizare si in alternative de proiectie cu mari si importante diferente intre ele.
Astfel,
Nymphomaniac se ofera pentru publicul larg, in doua parti separate, ce s-au lansat in premiera pe ecrane in Volumul 1, si la o luna dupa, in Volumul 2.
Pelicula functioneaza dupa schema basmelor din 1001 de nopti - o femeie este gasita, in ger, maltratata si abandonata intr-o fundatura, cineva o ajuta, iar ea, seara de seara, ii impartaseste amintirile intime, repartizate in opt capitole.
Din versiunea
pentru popor,
Volumul 1 cuprinzand titlurile: (
1. The Compleat Angler, 2. Jerome, 3. Mrs. H, 4. Delirium, 5. The Little Organ School)- dureaza 110 min, si
Volumul 2 alcatuit din: (
The Eastern & Western Church (The Silent Duck), 7. The Mirror, si 8. The Gun) –in durata 130 de minute, totalizeaza 4 ore; asta pentru ca o a doua optiune, propusa ca
Director’s Cut sa aiba o lungime totala de 5 ore si 50 de minute (impartita tot in doua serii) ... si sa ramana rezervata strict unui public “
de specialitate” interesat sa aprofundeze opera.
Diferenta intre cele doua variante consta insa in principal din 90 de minute incarcate strict prin scene de sex explicit, filmate cu profesionisti ce dubleaza actorii din distributie, in toate cadrele in care apar organe genitale.. Trier conteaza masiv pe impactul scenelor dure, ca singurele in masura sa coboare privitorul (transformat de plot in martor) pana la palierul care sa ii permita acestuia o perceptie apropiata de nivelul de transmitere al mesajului..Pe de alta parte, pentru ca productia sa nu isi piarda prea mult din incarcatura destinata populatiei de rand, spectatorul comun e scutit de o intreaga zona ce ar putea sa ii depaseasca intelegerea. Caci sexul nu este in acest film muschi, fibra si fluide ci mai degraba instrumentul prin care se exprima dragostea...sau inca si mai exact: lipsa ei.
Totodata, versiunea lunga (circula deja pe DVD), are diferente importante de montaj si a fost justificata ca forma artistica destinata precis doar participarilor din cadrul unor manifestari de tip festival.
Ca si predecesoarele sale "
Antichrist" si "
Melancholia",
Nymphomaniac pastreaza caracterul de film criptic, incarcat de simboluri si plin de trimiteri, iar maturitatea si profesionalismul lui Trier sunt deasupra oricarei banalitati.. Intre multitudinea de procedee utilizate, sclipirile de geniu precum proiectiile multiple prin impartirea ecranului (split screen) din capitolul
The Little Organ School sunt aluzive la polifonia coloanei sonore (aici Bach), si sosesc in completarea ei, reusind o atmosfera de mare sensibilitate, iar inchegarea intregului Volum 1 intr-o oda (alcatuita fragmentar) adusa dragostei si complementaritatii barbat/femeie e magistrala. Parabola din final (
The Gun), in care tentativa de viol a unui personaj asexuat, cult si intelectual, este respinsa printr-un raspuns disproportionat de o practicanta (fara prea mari oprelisti) a sexului liber, nu-i decat o acuza (iarasi de o inegalabila subtilitate) la ipocrizia pe care cei mai multi o afiseaza fata de sexualitatea dezinhibata.
Perhaps the only difference between me and other people is that I've always demanded more from the sunset. More spectacular colors when the sun hit the horizon. That's perhaps my only sin.Pentru oricine se sinchiseste sa compare cele doua transpuneri propuse, este evident ca cea completa (paradoxal chiar mai usor de urmarit dintr-o singura priza), este de preferat.
Slutirea filmului prin decupajul scenelor hard lasa insa clar spectatorului o impresie stranie de "incomplet", desi introduce in loc componenta imaginativa, la fel de activa si de importanta ce, pentru multi, poate suplini lipsurile.
Cand te hotarasti sa te duci sa il vezi, alege un spectacol de seara, dintro zi neutra a saptamanii...
Ai sa fii atunci exact in mijlocul publicului caruia i se adreseaza…si pe coordonatele cele mai potrivite acestei intamplari
Insa, recomandarea mea ferma e sa iti procuri varianta lunga si sa ramai acasa pentru vizionare ..nu de teama de a fi doborat de pasiuni ori de nevoi presante, ci pentru ca asta e un experiment ciudat, si extrem de bine realizat, ce reclama o concentrare deosebita si permanenta… in ciuda a tot ce s-a spus, sau urmeaza a se spune,
Nymphomaniac (in oricare dintre formele sale) nu numai ca nu este un film pornografic, dar se constituie chiar intr-una dintre cele mai vehemente critici la adresa pornografiei..
P.S. Iubitorii de Trier vor fi insa bucurosi sa afle ca pe piata si pe multe site-uri XXX, circula deja copiile pirat ale peliculei…in prea multe forme, inclusiv in cea de durata maxima (cca 6 ore de proiectie)… Du-te si vezi.
Picanterii:
- ca raspuns la solicitarea sa de a participa in proiectul Nymphomaniac actorului Shia LaBeouf i s-a cerut o fotografie a penisului, pe care el a transmis-o imediat. A fost angajat, iar ca explicatie, ulterior i s-a spus: “oricine este suficient de ticnit sa raspunda unei asemenea solicitari, poate face parte din distributia productiei”
- declaratiile actorilor, potrivit carora acestia ar fi participat activ la scenele erotice, opuse celor ale producatorului ce afirma ca in toate cazurile s-au utilizat dubluri profesioniste, ar putea avea numai motive ce tin de promovarea peliculei .
- entuziasmat pana peste masura de calitatea realizarii, criticul de cinema Thibaut Gregoire isi inchide recenzia cu afirmatia: “este singurul film de aceasta factura pe care privndu-l de unul singur, nu simti nevoia sa te masturbezi…”
- acuzatia pentru faptul ca premiera a fost programata in ziua de Craciun s-a demontat rapid si simplu de catre organizatori printrun limpezire inatacabila: se pare ca la origini, Mos Craciun (Santa Claus) a fost protectorul copiilor ....si al prostituatelor….
- numele Joe alocat eroinei principale este inspirat din piesa Hey Joe a lui Billy Roberts, cunoscuta cel mai ades din magistrala prelucrarea interpretata de Jimy Hendrix.
- varianta afisului original al filmului (vol.1-scurt) imi pare geniala, ea fiind o tripla aluzie la pescuit/agatat/hooker, momeala de tip musca denumita printre cunoscatori "nimfa" si forma monturii din primul plan ce schematizeaza.. o erectie.
- scriptul original abunda in paralelisme cu Decameronul lui Boccaccio, Moll Flanders de Daniel Defoe si Canterbury Tales a lui Geoffrey Chaucer, la care nu s-a renutat, dar care au fost foarte mult nuantate prin simbol. S-a procedat asemanator si in cazul preluarilor din Monoloagele Vaginului - Eve Ensler Making of