1. Sintagma "totu-i relativ" are o intreaga istorie. Este discutabil daca ea a fost o constatare apartinand cu adevarat marelui fizician, ori i-a fost doar atribuita. Avem insa motive serioase sa credem ca observatia i-ar apartine lui Galileo Galilei, primul care a luat in consideratie relativitatea. In sprijinul acestei paternitati sta si doza de naivitate pe care "aforismul" o contine. However, Einstein este autorul "teoriei relativitatii
restrânse", adica a unei teze ce se refera strict la sistemele inertiale.
2. Felul in care tu prezinti spectatorul este irelevant pentru producatorii de film, persoane ce prin definitie aseaza pe primul loc latura economica a oricarei intreprinderi la care aleg sa participe. Publicul va veni la sala pentru un actor preferat, si investitorul are grija ca numele lui (lor) sa apara in distributie, pentru o poveste buna si investitorul are grija sa o aleaga de aceasta maniera (ecranizarea unei carti cu tiraje uriase, dedesupturile unei intamplari recente insuficient de convingator eluciadata de presa, remake-ul altui mare succes, memoriile unei celebritati, dezvaluiri din trecut, posibile catastrofe globale viitoare, etc.); pentru a fi in tonul cu trendul, si investitorul se ocupa serios sa fabrice acest trend prin campanii publicitare ce nu refuza niciun tertip, din alte cateva motive care au si ele putin de a face cu starea in care va parasi sala de proiectie "marele public". Retetele astea sunt infailibile, sunt verificate,reverificate, paraverificate....si merg de fiecare data.
3. Nu exista "filme de nisa". Exista in schimb "consumatori de arta" (in numar tot mai ridicat) dispusi sa inventeze asa ceva. Sa propuna categorii imaginare, situate deasupra intelegerii celor mai multi, pentru ca prin raportare la ele sa poata ocupa un loc privilegiat in ochii celorlalti. Quantificarea valorii unei pelicule se realizeaza in prima instanta prin calitatea limbajului cinematografic utilizat, abia apoi prin stil, inserturi, aluzii si citate din cultura generala, intriga, interpretare, preluarea imaginii, coloana sonora, montaj, etc... Cel mai elocvent exemplu care imi vine acum in minte este cazul lui Alejandro Jodorowsky, un impostor la care lipsa priceperii de a comunica in termeni de specialitate este suplinita prin abundenta unor parabole eliptice de sens, duritatea unor secvente situate la limita grotescului, alternanta brusca dintre dimensiunile unui narativ, vaduvit oricum de inceput, cuprins, ori final...Confirmand judecata expusa mai sus, acest "neinteles artist" are o audienta pe masura si locuieste (probabil) impreuna cu ea una din "nisele" anuntate de tine...intr-o imensa izolare metafizica....
4. Incadram succesul in grupa reusitei. Asta include toate aspectele: optiunile criticilor constienti si dezimplicati, incasarile, vilva si interesul iscat....dar cel mai mult persistenta in timp. Asa cum spuneam si in postul anterior, ea e cea care certifica valorile. Mega productia "Pe Aripile Vantului" a fost la vremea ei socotita cel mai bun film al tuturor timpurilor...Ce mai e ea azi ??. Intr-o polemica mai veche cu userul Freeman, acesta apara "The Shawshank Redemption (1994)" pozitionat la vremea aia number one in topul all time best movies, si iata ca la numai doua decade el nu se mai afla acolo. Hai sa vorbim in schimb de Citizen Kane (1941). Daca il revezi acum, ai sa ai senzatia ca e facut anul trecut...desigur un film de epoca pentru zilele noastre, insa farmecul nu a pierdut nimic....Si inca ceva: cand comparam intre ele realizarile unor perioade diferite de timp regulile impun ca fiecare participare sa fie reprezentata de contemporanitatea ei, ceea ce nu este intrutotul fair. "Pe Aripile Vantului" de pilda, trece in contul sau fiecare spectator de patru, sau de cinci ori...ca asa era pe atunci: filmele rulau cu anii, iar oamenii, in lipsa altor oferte, revedeau proiectiile de cateva ori.
Relativitatea e de neinteles si de nexplicat in absenta reperelor precise, iar din acest simplu motiv totul nu poate si nici nu are cum sa fie relativ. De aceea, in acceptiunea mea, declaratia "totu-i relativ" este deopotriva falsa, abuziva, impertinenta...dar mai ales paradoxala.
Cinematografia se aseamana cu galaxia NGC 5194, galaxia cu aspect de melc care se pare ca a fost prima nebuloasa spirala descoperita cu mijloace terestre. Nucleul simbolizeaza fondul acumulat, iar aripile noile achizitii....Intre sistemele solare ale acestei galaxii nu e decat praf cosmic (specialitatea dlui Jodorowsky, a acolitilor sai si a speculatiilor parazitare pe care ei le propasesc si promoveaza)