Scurta Istorie a Cinematografiei
- episodul 1,
Inceputul
Speculatii pe marginea unor cercetari istorice indica utilizarea jocului dintre lumina si umbra ca forma de exprimare artistica inca din antichitate. Egiptenii si babilonienii mai intai, apoi chinezii si grecii (Platon si Aristotel au disertatii ample despre relatia dintre obiecte si lumina). De aici incolo, inventiile lui Leonardo DaVinci, lanterna lui Kilcher, inventiil lui Plateu, Roget, Stampfer, zoeotropul lui Horner, kinetoscopul lui Edison, animatiile lui Reynaud, sunt doar cateva jaloane al drumului pe care cinemaul l-a strabatut pana la intalnirea cu doi importanti inventatori.
Vorbim desigur de fratii fotografi Auguste si (mai ales) Louis Lumiere si de aparatul lor care filmeaza si proiecteaza imagini. O data cu el prima pelicula “La Sortie des Usines Lumière à Lyon”, prima proiecţie publica cu spectatori plătitori: 28 decembrie 1895, Salonul Indian de la Grand Cafe din Paris din Boulevard des Capucines. Apoi primele filme, "Farsa stropitorului stropit", "Sosirea Unui Tren in Gara La Ciotat" (cu panica pe care o produce printre spectatori locomotiva.. ce pare sa intre in sala prin ecran)…In fine, nasterea oficiala a unei noi arte, cea de a saptea, si a unei noi industrii: industria filmului.
Tentativa esuata a lui Georges Melies, (director al unui teatru de varietati, ce avea sa devina primul regizor de film) de a cumpara inventia, in care cei doi frati nu vedeau niciun viitor, nu se opreste aici. Tehnica se raspandeste fulgerator, asa ca intrezarind potentialul gaselnitei, Melies trece imediat la o noua abordare cumparandu-si un aparat din alta parte (GB). In teatrul pe care il coordona, presta frecvent numere de iluzionism si astfel cunostea interesul publicului pentru miraj ; asa ca incercarile lui vizau in principal aceasta directie. Desi obtine rezultate extraordinare in dezvoltarea tehnicilor de filmare, descopera trucajul cinematografic accidental. Filma o masina cand aparatul s-a blocat iar la reluarea filmarii in cadru a aparut un dric. La inceput se filma dintrun singur punct de statie (pentru a putea controla conditiile expunerii), asa ca developand a vazut cum in urma intamplarii in imaginiile proiectate masina se transorma miraculous in dric. Lui Melies cinemaul ii datoreaza insa mult mai mult decat atat: filmul SF - "Voiajul in luna", filmul fantastic - "Disparitia unei doamne", dar si filmul politic si de actualitati - "Afacerea Dryfus".
Toate aceste succese imping de la spate tehnica si apar aparatele Goumont ce permit marirea considerabila a duratei de filmare si proiectie. Urmeaza apoi scoala de la Brighton (Anglia), cu George Albert Smith, descoperitorul prim-planului si John Wiliamson inventatorul decupajului cinematografic. Edwin Porter, primul utilizator al procedeelor de topica cinematografica ce isi propun o structurare a naratiunii, in The Great Train Robbery si Life of a Fireman fiind folosite pentru prima data alternarea cadrelor, supraimpresiunea peliculei, compensarea unghiurilor.
In sfarsit, cinemaul trece oceanul si gaseste in America un mediu numai bun pentru a se putea dezvolta. Suntem in anul 1908 cand David Wark Griffith, paseste in lumea incipienta a filmului, mai intai ca actor si apoi ca regizor. Avea sa fie considerat parintele cinematografiei americane, fimele lui "Nasterea unei natiuni" si "Intoleranta" modificand substantial calitatea actului artistic filmat.
Serghey Eissenstein intregeste componenta narativa a cinemaului si il conduce magistral pe acesta in sfera expresivitatii si a subtilului.
In paralel Mack Sennet si Erich von Strohaim pun bazele unor directii noi de afirmare a celei de a saptea arte. Apar si primi actori specializati in film Mary Pickford, Surorile Gish, Mabel Noemand, Mae Marsh, Douglas Fairbanks ultimul, impreuna cu Charlie Chaplin si Griffith infiinteaza in anul 1920 compania United Artist Corporation.
Studiourile de film capata identitate si forta incepand imediat sa dezvolte retele de tip corporatist prin impunerea unor contracte ferme de distributie ce monopolizeaza piata si reduc libertatea salilor de proiectie de a rula orice pelicula. De pe aceste pozitii se poate acum controla si activitatea artistilor, chiar si uniti in asociatii, sindicate, ori alte tipuri de organizare.
Pentru ca realizarea unei productii inca se poate face cu bugete minuscule, filmul isi continua evolutia prin explorarea altor domenii si/sau zone de interes, chiar daca acestea raman fara desfacere pentru publicul larg si doar in atentia cunoscatorilor, ori a celor ce urmaresc fenomenul indeaproape.
Procesul de stabilizare a relatiilor interpartinice majore ale industriei filmului poate fi considerat incheiat insa abia prin anii 1940, cand avem foarte limpede stabilite principalele reguli, marii jucatori si orientarile tematice de mare interes public.
Tot cam de prin acea perioada avem deja la dispozitie tehnica strict necesara, tehnologia minimala, organizarea de platou, structura echipei de filmare, definirea clara a raporturilor dintre poveste si scenariu , criteriile elementare ale limbajului cinematografic. Dar, putem afirma cu curaj ca abia dupa 1925 sunt asigurate premizele minim necesare, care sa permita libertatea creatiei in film.
Va urma.........................
- episodul 1,
Inceputul
Speculatii pe marginea unor cercetari istorice indica utilizarea jocului dintre lumina si umbra ca forma de exprimare artistica inca din antichitate. Egiptenii si babilonienii mai intai, apoi chinezii si grecii (Platon si Aristotel au disertatii ample despre relatia dintre obiecte si lumina). De aici incolo, inventiile lui Leonardo DaVinci, lanterna lui Kilcher, inventiil lui Plateu, Roget, Stampfer, zoeotropul lui Horner, kinetoscopul lui Edison, animatiile lui Reynaud, sunt doar cateva jaloane al drumului pe care cinemaul l-a strabatut pana la intalnirea cu doi importanti inventatori.
Vorbim desigur de fratii fotografi Auguste si (mai ales) Louis Lumiere si de aparatul lor care filmeaza si proiecteaza imagini. O data cu el prima pelicula “La Sortie des Usines Lumière à Lyon”, prima proiecţie publica cu spectatori plătitori: 28 decembrie 1895, Salonul Indian de la Grand Cafe din Paris din Boulevard des Capucines. Apoi primele filme, "Farsa stropitorului stropit", "Sosirea Unui Tren in Gara La Ciotat" (cu panica pe care o produce printre spectatori locomotiva.. ce pare sa intre in sala prin ecran)…In fine, nasterea oficiala a unei noi arte, cea de a saptea, si a unei noi industrii: industria filmului.
Tentativa esuata a lui Georges Melies, (director al unui teatru de varietati, ce avea sa devina primul regizor de film) de a cumpara inventia, in care cei doi frati nu vedeau niciun viitor, nu se opreste aici. Tehnica se raspandeste fulgerator, asa ca intrezarind potentialul gaselnitei, Melies trece imediat la o noua abordare cumparandu-si un aparat din alta parte (GB). In teatrul pe care il coordona, presta frecvent numere de iluzionism si astfel cunostea interesul publicului pentru miraj ; asa ca incercarile lui vizau in principal aceasta directie. Desi obtine rezultate extraordinare in dezvoltarea tehnicilor de filmare, descopera trucajul cinematografic accidental. Filma o masina cand aparatul s-a blocat iar la reluarea filmarii in cadru a aparut un dric. La inceput se filma dintrun singur punct de statie (pentru a putea controla conditiile expunerii), asa ca developand a vazut cum in urma intamplarii in imaginiile proiectate masina se transorma miraculous in dric. Lui Melies cinemaul ii datoreaza insa mult mai mult decat atat: filmul SF - "Voiajul in luna", filmul fantastic - "Disparitia unei doamne", dar si filmul politic si de actualitati - "Afacerea Dryfus".
Toate aceste succese imping de la spate tehnica si apar aparatele Goumont ce permit marirea considerabila a duratei de filmare si proiectie. Urmeaza apoi scoala de la Brighton (Anglia), cu George Albert Smith, descoperitorul prim-planului si John Wiliamson inventatorul decupajului cinematografic. Edwin Porter, primul utilizator al procedeelor de topica cinematografica ce isi propun o structurare a naratiunii, in The Great Train Robbery si Life of a Fireman fiind folosite pentru prima data alternarea cadrelor, supraimpresiunea peliculei, compensarea unghiurilor.
In sfarsit, cinemaul trece oceanul si gaseste in America un mediu numai bun pentru a se putea dezvolta. Suntem in anul 1908 cand David Wark Griffith, paseste in lumea incipienta a filmului, mai intai ca actor si apoi ca regizor. Avea sa fie considerat parintele cinematografiei americane, fimele lui "Nasterea unei natiuni" si "Intoleranta" modificand substantial calitatea actului artistic filmat.
Serghey Eissenstein intregeste componenta narativa a cinemaului si il conduce magistral pe acesta in sfera expresivitatii si a subtilului.
In paralel Mack Sennet si Erich von Strohaim pun bazele unor directii noi de afirmare a celei de a saptea arte. Apar si primi actori specializati in film Mary Pickford, Surorile Gish, Mabel Noemand, Mae Marsh, Douglas Fairbanks ultimul, impreuna cu Charlie Chaplin si Griffith infiinteaza in anul 1920 compania United Artist Corporation.
Studiourile de film capata identitate si forta incepand imediat sa dezvolte retele de tip corporatist prin impunerea unor contracte ferme de distributie ce monopolizeaza piata si reduc libertatea salilor de proiectie de a rula orice pelicula. De pe aceste pozitii se poate acum controla si activitatea artistilor, chiar si uniti in asociatii, sindicate, ori alte tipuri de organizare.
Pentru ca realizarea unei productii inca se poate face cu bugete minuscule, filmul isi continua evolutia prin explorarea altor domenii si/sau zone de interes, chiar daca acestea raman fara desfacere pentru publicul larg si doar in atentia cunoscatorilor, ori a celor ce urmaresc fenomenul indeaproape.
Procesul de stabilizare a relatiilor interpartinice majore ale industriei filmului poate fi considerat incheiat insa abia prin anii 1940, cand avem foarte limpede stabilite principalele reguli, marii jucatori si orientarile tematice de mare interes public.
Tot cam de prin acea perioada avem deja la dispozitie tehnica strict necesara, tehnologia minimala, organizarea de platou, structura echipei de filmare, definirea clara a raporturilor dintre poveste si scenariu , criteriile elementare ale limbajului cinematografic. Dar, putem afirma cu curaj ca abia dupa 1925 sunt asigurate premizele minim necesare, care sa permita libertatea creatiei in film.
Va urma.........................