Despre cum se face un film. 1
Industria filmului nu difera cu nimic fata de celelalte surate ale ei. Atata vreme cat plimba bani intr-un circuit economic dupa regulile acestuia, filmul e doar o investitie financiara menita sa aduca profit. Nu-i alta cale. Observam cu multa amaraciune, in scrieri mai vechi, aceasta trista stare de lucruri: pentru ca sa poata ajunge la consumatorul de arta, opera trebuie sa devina marfa, ori produs. Sa parcurga un circuit atent jalonat si sa se incadreze in regulile stricte ale comertului, pierzandu-si pe acest traseu cateva din componentele ei esentiale.
Filmul incepe asadar de la producator (investitor). El este persoana care declansaza intregul mecanism, piatra care urneste intreaga rostogolire. Un producator e in general cineva care a mai functionat in sistem. Ar putea fi un magnat (care n-are nici in clin, nici in maneca cu domeniul) ce are deja angajata o societate specializata in productiile cinematografice, dupa cum ar putea fi un outsider naiv, ce taman a primit o mostenire pe care nu stie cum sa o inzeceasca cat mai repede.
Ar mai putea fi si un visator ce vrea sa isi realizeze un proiect, ori poate un aventurier in goana dupa un castig usor, de tip loterie. Cel mai ades insa, producatorii sunt oameni de film (regizori, actori, scenaristi, directori de imagine, de lumini, scenografi, etc.) care au dat lovitura cu una, doua productii, care stiu ca banii pastrati in banca mor si care cunosc intim avantajele si riscurile unui asemenea demers.
Oricine ar fi, atunci cand decide sa isi bage banii in film, producatorul isi alege mai intai un scenariu. Pentru asta fiecare studio are cate o baza de date bine garnisita, exista reviste specializate care ofera pe genuri povesti propuse de amatori, ori exista scriitori specializati ce si-au capatat un renume in piata si care contra unor preturi adecvate pozitiei pe care au reusit sa o ocupe in lumea filmului, pot scrie, rescrie, absolut orice.
Dar este un scenariu doar o relatare? Nu. El e ceva mai mult decat doar o poveste, asa dupa cum cred unii si cum ideobste s-a raspandit zvonul ca ar fi. Un scenariu contine prescriptii regizorale, schite si crochiuri ale unor cadre cheie, dialoguri ale unor scene de referinta. E schema unui film. El este transcrierea unei naratiuni in termeni cinematografici si in viziunea autorului ei. Un scenariu e mai mult o idee generala si o propunere deschisa , susceptibila schimbarilor, adaugirilor, ori adaptarilor. Pe el se pot plia personalizari regizorale, roluri dedicate, scheme cinematografice de anverguri diferite, orientari cu scop publicitar, ori politic, etc.
Alegerea unui scenariu are in vedere si bugetul estimat, insa aceasta nu e o conditie obligatorie. Exista situatii in care scenariul dicteaza bugetul, ex: cazul filmului in care ne este relatata misiunea de executare a lui Osama. Un astfel de film, realizat in cel mai scurt timp de la eveniment, poate conta pe un interes crescut al publicului si asta ii va conferii un avantaj de piata urias. In aceste conditii, ca sa ai primul o ecranizare competenta, va fii nevoie de un buget caruia tu trebuie sa i te aliniezi.
Insa azi nu mai e obligatoriu sa incepi de la un scenariu. Poti incepe de la o echipa de filmare deja constituita, care a avut rezultate de piata meritorii si care e disponibila intr-un anume moment, intrucat tocmai a terminat un proiect si nu are in perspectiva imediata un alt angajament.
Va urma...
Industria filmului nu difera cu nimic fata de celelalte surate ale ei. Atata vreme cat plimba bani intr-un circuit economic dupa regulile acestuia, filmul e doar o investitie financiara menita sa aduca profit. Nu-i alta cale. Observam cu multa amaraciune, in scrieri mai vechi, aceasta trista stare de lucruri: pentru ca sa poata ajunge la consumatorul de arta, opera trebuie sa devina marfa, ori produs. Sa parcurga un circuit atent jalonat si sa se incadreze in regulile stricte ale comertului, pierzandu-si pe acest traseu cateva din componentele ei esentiale.
Filmul incepe asadar de la producator (investitor). El este persoana care declansaza intregul mecanism, piatra care urneste intreaga rostogolire. Un producator e in general cineva care a mai functionat in sistem. Ar putea fi un magnat (care n-are nici in clin, nici in maneca cu domeniul) ce are deja angajata o societate specializata in productiile cinematografice, dupa cum ar putea fi un outsider naiv, ce taman a primit o mostenire pe care nu stie cum sa o inzeceasca cat mai repede.
Ar mai putea fi si un visator ce vrea sa isi realizeze un proiect, ori poate un aventurier in goana dupa un castig usor, de tip loterie. Cel mai ades insa, producatorii sunt oameni de film (regizori, actori, scenaristi, directori de imagine, de lumini, scenografi, etc.) care au dat lovitura cu una, doua productii, care stiu ca banii pastrati in banca mor si care cunosc intim avantajele si riscurile unui asemenea demers.
Oricine ar fi, atunci cand decide sa isi bage banii in film, producatorul isi alege mai intai un scenariu. Pentru asta fiecare studio are cate o baza de date bine garnisita, exista reviste specializate care ofera pe genuri povesti propuse de amatori, ori exista scriitori specializati ce si-au capatat un renume in piata si care contra unor preturi adecvate pozitiei pe care au reusit sa o ocupe in lumea filmului, pot scrie, rescrie, absolut orice.
Dar este un scenariu doar o relatare? Nu. El e ceva mai mult decat doar o poveste, asa dupa cum cred unii si cum ideobste s-a raspandit zvonul ca ar fi. Un scenariu contine prescriptii regizorale, schite si crochiuri ale unor cadre cheie, dialoguri ale unor scene de referinta. E schema unui film. El este transcrierea unei naratiuni in termeni cinematografici si in viziunea autorului ei. Un scenariu e mai mult o idee generala si o propunere deschisa , susceptibila schimbarilor, adaugirilor, ori adaptarilor. Pe el se pot plia personalizari regizorale, roluri dedicate, scheme cinematografice de anverguri diferite, orientari cu scop publicitar, ori politic, etc.
Alegerea unui scenariu are in vedere si bugetul estimat, insa aceasta nu e o conditie obligatorie. Exista situatii in care scenariul dicteaza bugetul, ex: cazul filmului in care ne este relatata misiunea de executare a lui Osama. Un astfel de film, realizat in cel mai scurt timp de la eveniment, poate conta pe un interes crescut al publicului si asta ii va conferii un avantaj de piata urias. In aceste conditii, ca sa ai primul o ecranizare competenta, va fii nevoie de un buget caruia tu trebuie sa i te aliniezi.
Insa azi nu mai e obligatoriu sa incepi de la un scenariu. Poti incepe de la o echipa de filmare deja constituita, care a avut rezultate de piata meritorii si care e disponibila intr-un anume moment, intrucat tocmai a terminat un proiect si nu are in perspectiva imediata un alt angajament.
Va urma...