Ufffff…
Io mi-s inginer…am studiat in doua domenii, ce au putine lucruri comune, dar pastreaza acelasi spirit, capabil sa instaureze in oricine un anume mod de a intelege, cerceta si selecta informatiile primite.
Sunt asadar prizonierul acestei formatii.
********
Nu, n-am citit articolul citat de tine, pentru ca linkul nu a functionat…Si daca ar fi functionat, probabil ca nu l-as fi parcurs decat in diagonala, avand in vedere experimentul cu celalalt topic unde se supunea dezbaterii un punct de vedere deja format despre o panza “controversata”. Iarasi, ca si in primul caz, m-ar fi descumpanit lungimea lui, si calitatea autorului (un capitol la care tu ar trebui sa lucrezi mai intens: cernerea).
“
Cine vorbeste mult, spune putine” zice o maxima inteleapta, iar cel care dezvolta logaritmic o parere, face asta din neincredere in tema sustinuta (in cel mai fericit caz, din motivul ascuns de a se convinge pe sine).
Lecturile mele nu mai au timp pentru amatorisme. Abia pot citi cartile recunoscute de critica impartiala si confirmate pe plan international, ce pot concura la vreun premiu. Nu din snobism, ori pentru ca as avea vreo garantie a calitatii prin asta: ci ca sa ma mentin in actualitatea unor discutii de un anumit nivel. Nu am vreme de irosit nici cu entuziastii, nici cu tinerele sperante (categorii printre care profesionismul se intalneste rar si ocazional).
Regret ca trebuie sa insist, insa Lapis Lazuli nu este un material rar, valoros, sau greu de procurat. Nu a fost, si cu siguranta nu va fi vreodata, asa ceva. Filoanele contin blocuri de peste 110 kg si mai inalte de 5 metri. Iar prin ’92 intr-o piata din Egipt se puteau cumpara artefacte miniaturale confectionate artizanal din lazuli, pe pret de nimic (am si achizitionat; voi pune poze).
Desigur, daca in zona in care locuiesti nu se gaseste lapte, laptele poate deveni chiar si moneda de schimb, iar penuria va intra oricum imediat in atentia negustorilor care stiu intotedeauna sa impuna o (i)moralitate a lor , cu rezultat direct in cresteri astronomice de pret.
Am si o carte despre Michelangelo si promit sa verific informatiile furnizate de tine. Din cate imi amitesc insa artistul (arhitect, pictor, sculptor, poet) Michelangelo, cu o impresionanta forta de miunca si genialitate, era intr-o opozitie flagranta cu omul Michelangelo, despre care se spun atat de multe incat ai putea croii o versiune proprie in legatura cu povestea lipsei de fonduri necesare procurarii unui pigment (cea mai insistenta sustinand o strategie obscura de a presa clerul finantator in scopul (subteran) de a obtine suplimentarea fondurilor alocate panzei).
Este iar posibil ca pigmentul ultramarinului sa nu fie o simpla macinare de mineral ci mai degraba o sortare a acestor pulberi din care au fost inlaturate cu migala nuantele deschise.
Eu nu stiu despre astea, dar daca el s-ar fi obtinut din minele afgane, atunci prelucrarea sugerata ar fi fost una obligatorie.
*****************
Cateva vorbe despre buna credinta a autorului…care in opinia mea...cam lipseste.
El face un “poem” reusit (daca asta si-a propus) insa plin de licente si de inexactitati. Cea mai grava, careia i-ai cazut si tu victima este premiza, potrivit careia ultramarinul ar fi o culoare. Nu e.
Culori in spectrul vizibil sunt numai sapte (roșu, oranj sau portocaliu, galben, verde, albastru, indigo și violet). Punct. Eventual noua ? (discutii in derulare continua si azi pentru “alb” care e de fapt o compunere a tuturor celorlalte si “negru” ceva rezultat procesului opus dispersiei).
Intre cele sapte culori, specificate clar, exista insa cert: doar tonuri si nuante…
Lapis Lazuli de Afganistan e o fantezie. Putem vorbi de un zacamant absolul particular in cazul lazuritului din Tadjikistan ( Munții Pamir), insa cel afgan are o atat de larga varietate de calitati cromatice incat atunci cand vine vorba de unicitate nu poate aspira decat la titlul de primul depozit exploatat (cu o anumita doza de probabilitate si asta).
In continuare articolul, scris de un pusti indian pentru un periodic in prabusire, mai face si afirmatia ca pigmentul era la fel de scump ca valoarea lui in aur…Ceea ce ar putea fi adevarat, avand in vedere ca aurul insusi nu era cotat cine stie ce in epoca: ducatul venetian (devenit zecchino) ce corespundea florinului din Florenta abia putand acoperii o masa copioasa la un han..
Sunt inca multe..
Fiatlux, nu vreau sa ma cert cu nimeni, si nici nu tin mortis la parerile mele..
Le pot schimba pe sustineri adevarate, solid argumentate si succint expuse.
Faptul ca intr-o problema sau alta am adunat altfel de dovezi si certificari nu ar trebui sa insemne nimic.
Am luat nota de eseul indianului, cochetez de multa vreme cu ultramarinul eu insumi (desi sunt indragostit de cobalt) si ma bucur ca ai adus aceasta discutie in actualitate.