Republica Danga

Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Republica Danga

„ Danga nu e, adică e pretutindeni. Este o insulă, compusă din pulberea unei planete îndepărtate, unde legile fizicii terestre nu sunt chiar atât de riguroase. Aici nu se știe prea bine dacă oamenii mint, visează, sau trăiesc cu adevarat „


2 participanți

    Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Mar Mai 26, 2015 4:34 pm

    Horea Porumb se prezinta 

    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Mar Mai 26, 2015 4:35 pm

    Eliberati-va as numi acest eseu ...

    Un lama tibetan
    Vorbind despre moarte
    "Orice religie ascunde o psihoterapie" - spunea Carl Jung (1875 - 1961). Este şi impresia mea, după ce am asistat recent la o convorbire cu Sogyal Rimpoché, un lama tibetan. L-am văzut cu toţii pe lama Sogyal Rimpoché în filmul Micul Buddha, unde îşi juca propriul său rol: acela de dascăl tibetan al "micului Buddha", viitorul lama. Eu l-am cunoscut, deci, pe Rimpoché în carne şi oase. E tot aşa de zâmbitor şi durduliu ca şi în film, senin şi parcă infantil. Ca şi micul Buddha din film, Sogyal a aflat, la vârsta de opt ani, că era reîncarnarea unuia dintre profesorii celui de-al 13-lea Dalai-lama. (Actualul Dalai-lama, Tendzin Gyatso, este al 14-lea din seria inaugurată în 1578. De reţinut că religia tibetană e o variantă relativ recentă a budismului.) Sogyal a fost trimis să facă studii la Delhi şi apoi la Cambridge. A devenit între timp un propagator al învăţăturilor tibetane în Occident. E autorul unei cărţi de largă circulaţie: Cartea tibetană a vieţii şi a morţii, al cărei mesaj s-ar reduce la frazele următoare: "Învăţaţi să muriţi şi veţi învăţa să trăiţi. Nimeni nu poate trăi dacă nu e pregătit să moară". Nu sunt un practicant budist şi nici nu intenţionez să militez pentru învăţătura tibetană. Nu sunt mistic şi nici idealist. Conversaţia cu Rimpoché, sau, mai degrabă, monologul acestuia, a fost în aşa măsură de interesant şi tulburător, încât simt nevoia, datoria, chiar, să-i redau spusele, sperând ca propriul meu comentariu să nu le denatureze sensul.
    În Franţa, alături de cei 300 000 – 400 000 de practicanţi budişti de origine asiatică, există 10 000 – 20 000 de convertiţi autohtoni, iar aproximativ 5 milioane se simt "apropiaţi" ideilor budiste. Cam 40% dintre francezi cred în reîncarnare! Budismul a început să se extindă în Occident o dată cu publicarea de către Eugène Burnouf, în 1844, a Introducerii în istoria budismului indian. Europenii au fost mai întâi seduşi de aparentul său raţionalism: budismul este o doctrină non-teistă, care se bazează pe raţiune, pune accentul pe experienţa individuală, nu pare a impune nici o dogmă şi propovăduieşte o morală umanistă, fără referire la o revelaţie divină. Mai târziu, ei au fost atraşi de caracterul său esoteric, care contracara, parcă, materialismul omului modern. De câteva decenii, după efervescenţa anilor '60 şi, mai ales, după compromiterea ideologiilor utopice, budismul s-a încetăţenit drept o cale de cunoaştere a sinelui, de transformare spirituală, este resimţit ca o "ştiinţă interioară", laică. Ea ar răspunde marilor întrebări existenţiale şi ar facilita accesul individului la fericire. Ne amintim că Dalai-lama a obţinut Premiul Nobel pentru pace în 1989. În limba tibetană, Dalai-lama înseamnă "ocean de înţelepciune".
    Faptul că un lama tibetan a ajuns să se adreseze unor ascultători europeni trebuie văzut pe fondul fragilizării noastre spirituale, care este o caracteristică a post modernismului. Budismul tibetan a înţeles că omul aspiră să se simtă autonom, dar că, în acelaşi timp, simte nevoia să recurgă, parcă, şi la remedii supranaturale. Teama noastră de moarte nu reflectă decât teama de a ne cunoaşte pe noi înşine şi incapacitatea noastră de a ne ameliora, de a ne debarasa de ceea ce este inutil. Faptul că perspectiva morţii ar trebui să fie învăţătorul nostru cel mai preţios este o idee pe care o găsim nu numai la budişti, ci şi la creştini şi musulmani, însă ea nu a fost explorată îndeajuns. Profetul Mohamed, de pildă, îndemna la purificarea "inimii" prin reamintirea morţii. Sintagma "Memento mori" a fost mereu prezentă în cultura noastră, dar cu toate acestea noi n-am fost obişnuiţi să privim viaţa şi moartea ca pe un tot unitar. Avem obiceiul să amânăm într-una confruntarea cu ideea inexorabilului, (care echivalează cu o amânare a cunoaşterii de sine) printr-o "lene activă", găsindu-ne ocupaţii care să ne îndepărteze de momentele de meditaţie, în loc să provocăm acest demers tocmai în clipele când suntem în depline puteri.
    Prima constatare a unui astfel de demers ar fi că discontinuitatea este caracteristica principală a continuumului universal. Nimic nu pare a fi veşnic. Totul în lume e „impermanent” şi în primul rând noi înşine. Ne ataşăm de lucruri, de idei, de ambiţii, de viaţă şi acest ataşament ne creează suferinţă - atât pentru că aceste lucruri sunt impermanente, cât şi pentru că noi înşine suntem trecători; durerea este deci dublă. Dacă am reuşi să ne eliberăm de asemenea legături, am putea savura mai din plin fiecare moment al vieţii, am câştiga, mai ales, încredere. Budiştii au o expresie: "Am pierdut norii, dar în schimb am câştigat Cerul". Cartea tibetană mai spune: "Desprinderea de legături e adevărata cale spre libertate. Bunătatea pe care o câştigăm ne va supravieţui." Să încercăm să înţelegem aceste două afirmaţii.
    În viziunea budistă, descoperirea "cerului" este descoperirea faptului că există, totuşi, ceva permanent în lume. Este descoperirea naturii imortale a spiritului. Este descoperirea feţei ascunse a propriei noastre persoane. Practicanţii budişti reuşesc să trăiască această experienţă prin meditaţie. A fost dat şi altora să o cunoască în momente de "iniţiere" violentă. E cazul, de exemplu, al celor aflaţi în situaţii de moarte iminentă ("near death experience"), dar e cazul, de asemenea, al celor care, în diverse situaţii, au trăit momente de extaz mistic, pe care respectivii le-au descris tot ca pe un fel de "moarte". Momentul de extaz nu e rezervat exclusiv religioşilor: Plutarh a descris călătoria iniţiatică, în alte sfere, a unui soldat din antichitate, iar în timpul războaielor napoleoniene, într-o epocă de ateism (împins până la fanatism), au fost înregistrate numeroase trăiri de aceeaşi natură. E interesant că toţi vorbesc despre o senzaţie fără echivalent în experienţa terestră, de abandonare a corpului, de zbor vertiginos spre o altă lume, de imersiune într-o lumină intensă şi caldă. Apar, eventual, mediatori (îngeri, imagini ale unor personaje defuncte), dar niciodată vreo divinitate. Timpul pare că nu mai există şi promite eternitatea. Revenirea la viaţă e resimţită ca un regret, ca o pierdere a unei companii agreabile, iar experienţa trăită rămâne durabilă.
    Prin examinarea numitorului comun al acestor trăiri, rezultate din contemplarea voită sau accidentală a morţii, tibetanii au ajuns (mai demult decât exegeţii moderni) la concluzia că omul poate, în anumite situaţii, să întrezărească "cerul", să străpungă norii care îl ţin ascuns. Senzaţia trăită în acel moment, cea de zbor, de abandonare a corpului, de imersiune în lumina intensă şi căldura de la capătul unui "tunel" e imposibil de descris. Cel mai adesea, lumina e echivalată cu înţelepciunea, iar senzaţia de căldură cu aceea de "bunătate", cu dragostea de semeni, cu compasiunea.
    De aici nu e decât un pas să asociem aceste calităţi unei fiinţe supreme, lui Dumnezeu, lui Buddha, de exemplu. Nimeni nu a menţionat însă vreodată să fi "întâlnit" vreo divinitate la capătul unui astfel de voiaj. Acest "ceva" de la capătul tunelului, care nu poate fi nici descris, nici numit, nici conceptualizat, este o dimensiune nouă, pe care o descoperim, în fond, în noi înşine. Este natura fundamentală a omului, este "bunătatea imuabilă". Budiştii tibetani o compară cu cerul senin. Falsa natură a omului e asemănată cu norii, care-l obnubilează. Cel mai adesea nu vedem cerul deloc, pentru că este acoperit de nori. Scopul spre care tinde spiritul este "cunoaşterea", apropierea de cer. Dar ego-ul l-a deturnat de la acest scop, l-a determinat să se orienteze spre alte preocupări, să se ataşeze valorilor lumeşti, să se mulţumească cu norii. Indienii au altă imagine: este aceea a unei comori ascunse sub apele unui lac agitat. Doar când lacul devine calm avem acces la viziunea tezaurului care zace la fund. Suferinţa pe care o resimţim în Occident este o suferinţă a spiritului; nu suferim din cauza a ceea ce percepem venind din lumea exterioară, ci din cauza spiritului însuşi, prizonier al unei tendinţe care nu-i este naturală, tendinţa de a acapara, de a ne agăţa. Descoperim cerul când reuşim să înlăturăm norii, să liniştim apele, când ne-am debarasat de aceste legături.
    Conform credo-ului tibetan, prin contemplarea morţii, experienţa cunoaşterii naturii imortale a spiritului ar putea fi accesibilă fiecăruia dintre noi. Dacă n-am putut s-o descoperim mai devreme, o vom descoperi cu siguranţă la moarte, moartea este deci momentul cel mai important al vieţii! În acea clipă, spiritul-ego-gânditor piere şi dispar o dată cu el toate iluziile spiritului ordinar, mânia, ignoranţa. Abia atunci revenim la adevărata noastră natură. E clipa "deşteptării".
    "Ai voinţă, găseşti şi calea" - spune un dicton occidental, care pare a contrazice cele de mai sus. A te debarasa de legături nu înseamnă însă a te debarasa de aspiraţii. Dimpotrivă, dacă te-ai eliberat de legăturile care te apasă, trăieşti mai senin şi găseşti şi calea eficientă de a le realiza.
    Atunci când am citit, cu ani în urmă, o presupusă "maculatură", intitulată Viaţa după viaţă, am fost încântat să pot furniza o explicaţie biofizică a senzaţiilor descrise de aceia care au trecut prin clipele de moarte iminentă: potenţialul de membrană, pompa de ioni, terminarea ATP-ului, ultimul influx nervos…
    E interesant de văzut (am privit în acest sens o emisiune la televiziune) cum toate argumentele ştiinţifice, justificările fiziologice, teologice chiar, pe care încercăm să le oferim spre a le demistifica trăirile, îi lasă sceptici şi indiferenţi pe aceia care au trăit experienţe de moarte iminentă, ca şi pe cei care, sub diverse forme, au reuşit să cunoască "cerul senin". Ei resimt această senzaţie în mod durabil, devin mai detaşaţi, au pierdut angoasa morţii, sunt mai implicaţi în viaţa socială, devin blânzi şi contrastează cu cei din jur prin înţelepciunea de care dau dovadă.
    Cei care au văzut cerul ştiu să lase la o parte, de acum înainte, ceea ce este accesoriu, norii. Culmea, o dată ce au trecut de nori, ei au putut vedea că aceştia erau minusculi, surprinzător de apropiaţi de pământ, că ei nu aveau nici o legătură cu cerul, că nu-i aparţineau!
    Care poate fi esenţa acestui mesaj? Că înţelepciunea, bunătatea, fericirea şi sursa păcii cotidiene se găsesc în noi înşine. Nu trebuie să fii budist tibetan pentru a afirma aceste lucruri, care astăzi sunt acceptate unanim. Budismul o face însă sub forma unei imagini. Adevărata natură a spiritului, esenţa universului se găseşte ascunsă, deci, în noi înşine şi este "cerul" de dincolo de nori, este "lumina" de la capătul tunelului, echivalentă cu înţelepciunea şi compasiunea.
    Hinduşii o ştiau de milenii: "Brahma sunt eu" - pare că şuieră yoghinul în timp ce expulzează ultima cantitate de aer din plămâni. Această lumină e eternă, indestructibilă.
    E ceea ce întâlnim în clipa morţii, cu seninătate, dacă am ştiut să ne pregătim pentru acest ultim moment.


    … Slabă consolare, aş fi tentat să zic, odată ce am revenit cu picioarele pe pământ! De nu, hai să ne mulţumim cu ceea ce avem!

    Chiar aşa să fie?
    Orice limită, orice zid presupune şi o poartă, care poate fi deschisă. Dacă spiritul nostru e limitat de plafonul de nori, hai să depăşim acest plafon.
    Pentru raţiunea noastră, misterul de dincolo de nori va rămâne misterios în continuare. Dar, depăşind norii, vom fi trăit experienţa acestui mister!
    Viaţa este un mister şi ea, dar cu toate acestea o trăim cu toţii!



    Horea Porumb

    Paris, 3 noiembrie 2001"
    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Joi Iun 18, 2015 8:58 pm

    Țara lui Voltaire

    Despre imortalitate, iubire şi comunicare


    Ţara lui Voltaire poate că este prima (singura?) ţară europeană stalinistă, atee, stângistă,... socialistă, care a trecut pragul celui de-al treilea mileniu. Canicula din vara lui 2003 a făcut în Franţa 11 000 de victime, al căror numitor comun ar fi singurătatea, lipsa de iubire. Abandonul a mers până acolo încât nimeni nu s-a interesat de cei decedaţi, astfel că înmormântările s-au făcut pe banii colectivităţilor locale! Acest episod mi-a provocat reflecţia care urmează.

    Imortalitatea prin supravieţuirea sufletului poate că nu este decât o consolare deşartă, căci sufletul şi corpul par a nu putea exista decât împreună, ca cele doua feţe ale aceleiaşi monezi. Pascal le distinge limpede și mai spune: "le cœur a ses raisons que la raison ne connaît point". Dacă partea materială, inclusiv "informaţională" a corpului se reciclează în atomi şi molecule (a nota că memoria, raţiunea, par a avea şi ele un suport material), de ce n-ar fi recuperabilă şi partea "sufletească", "inima", cea de-a doua faţă a monezii? Ei bine, se poate că spiritul transcende şi el, de ce nu, dar "noi" (moneda ca atare) nu mai suntem ceea ce am fost. Rămâne să căutăm să fim fericiţi în viaţa aceasta. Cum? Să fim sănătoşi, frumoşi, sau, mai degrabă, realizaţi spiritual. Asta însă n-o poţi face singur, ai nevoie de aproapele tău, spre a-i dărui iubirea.
    Există patru feluri de iubire la greci. Mai întâi, porneia, prima iubire a noului-născut, care suge, devoră parcă sânul mamei. Apoi, eros, căutarea plăcerii, mai întâi narcisice, apoi împărtăşite. Unii rămân la acest stadiu toată viaţa. Alţii, revin la eros doar atunci când îmbătrânesc, dacă nu cumva regresează până la stadiul de devoratori. E vorba de cei care se "hrănesc" din cei dragi, ca pentru a supravieţui o dată cu ei. Urmează, în ordine, iubirea filantropică, philia, care leagă pe adevăraţii prieteni, indiferent de sex, printr-o relaţie de comunicare bazată pe reciprocitate. În fine, agapé, iubirea dezinteresată, dăruirea de sine, compasiunea în idealul budist. "Agapé te aléios - Iubiţi-vă cum vă iubesc şi eu". Comunicarea devine comuniune.
    Unii comunică doar prin corp. Veşmintele, cosmetica, "piercing"-ul, coafura, toate artificiile externe care le maschează corpul n-au alt rol decât să spună: "iată, ăsta sunt eu, în mine însumi, debarasat de aparenţe".
    Alţii, dimpotrivă, ignoră aparenţa fizică şi vor să comunice doar spiritual. Tendinţa a luat amploare. Telefonia mobilă, internetul sunt mijloace de comunicare in care corpul nu mai participă deloc. Idile splendide, împliniri admirabile, se fac însă adesea ţăndări atunci când protagoniştii ajung să se cunoască şi în realitate.
    Comunicarea e sinonimă cu iubirea. "Dumnezeu a făcut omul după chipul şi asemănarea sa". Altfel trebuie înţeleasă însă această sintagmă. Nu bărbatul şi femeia sunt după chipul Domnului, căci el n-are chip şi nume, ci iubirea ce leagă pe oameni între ei. Trinitatea iubit - iubită - iubire e ceea ce reconciliază dualismul şi îl descoperă pe Unul. Unul, cel care a lansat Big Bang-ul, care a pus orologiul timpului în mişcare, Unul, adică Lumina imuabilă, din care purtăm şi noi o părticică şi la care, bag-seamă, spiritul se întoarce ca să ne supravieţuiască.
    Horea Porumb, Paris, 15 iunie 2003

    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Vin Iun 19, 2015 7:54 pm

    Românii din Franța - de Horea Porumb

    Fragment
    Locurile "naturale", unde ar trebui să se poată întâlni românii, aproape că nu mai există. Primul ar fi biserica ortodoxă română din rue Beauvais. Acolo enoriaşii s au luat la pumni pe motivul afilierii bisericii: "la ruşi", sau la ortodocşii "trădători" de la Bucureşti. Până atunci fusese afiliată la biserica rusă din ... New York.
    Povestea este complicată şi merită o trecere în revistă a unor momente din istoria ortodoxiei slave. Creştinismul în Rusia începe de fapt la Kiev, cu regenta Olga, care e botezată la Constantinopol în 957. De atunci, slavii au mitropolitul lor, la Kiev, până în 1328. Apoi el se mută la Moscova. În 1589, biserica devine autocefală, ruşii au propriul lor patriarh. Monarh absolut, Petru cel Mare (1672 1725) îl înlocuieşte cu un sinod. Patriarhatul e restabilit în 1917, spre a fi iar desfiinţat în 1922. În chip de reacţie, Biserica ortodoxă din America, stabilită în Alaska în 1794 (înainte de cumpărarea acestui teritoriu de către Statele Unite în 1867), al cărei sediu s a deplasat apoi la New York (după 1905), rupe în 1924 relaţiile cu biserica mamă. Biserica de la New York organizează în Occident dioceze pentru emigranţii de diverse etnii, inclusiv pentru români (vezi mai sus). În 1970, restabileşte concordatul cu Moscova, devenind însă autocefală: "Biserica ortodoxă americană". Grecii rămân afiliaţi Patriarhatului ecumenic de la Constantinopol.
    În 1927, biserica ortodoxă rusă îşi proclamă "loialitatea" faţă de Statul sovietic, iar în 1943, realizând ce pârghie importantă deţine prin religie, Stalin reconstituie patriarhatul şi încurajează ortodoxia cu fervoare (probabil asigurându i şi "cadre" selecţionate). Hrușciov şi Brejnev fac contrariul. După 1980, Gorbaciov, ca de altfel şi "ţarii" care au urmat, schimbă iar direcţia: Rusia nu poate supravieţui fără recurs la ortodoxie! Ceea ce lumea nu vede e faptul că, după cucerirea Constantinopolului de către turci, în 1453, coroana Bizanţului ajunge la Moscova. Ţar înseamnă cezar. De atunci, ruşii se consideră stăpânii de drept ai Imperiului roman de răsărit și depozitari ai tradiției creștine – lucru subliniat cândva și de "ţarul" Vladimir Putin! Tot aşa, sultanul otoman, cucerind Mecca în 1517, a devenit automat calif, reprezentant al lui Alah şi patronul musulmanilor de pe Pământ. Actualmente ortodoxia, devenită tot mai sinonimă cu panslavismul (uitând că grecii şi românii nu sunt slavi), e unicul levier ce mai rămâne în posesia Kremlinului pentru a şi menţine influenţa în bazinul Mării Negre, în Europa şi, de ce nu, acolo unde e dispersată, în lume.
    Un alt loc de întâlnire al tuturor românilor din Paris, independent de religie, a fost şi ar trebui să fie biserica greco catolică română din rue Ribera. Ştim că ortodocşii din Transilvania au acceptat autoritatea Romei atunci când turcii au părăsit Ungaria, în 1699, după o ocupaţie de un secol şi jumătate şi când Transilvania, până atunci voievodat independent, a fost încorporată în Imperiul Habsburgic, catolic. (De remarcat că, mult mai demult, sub presiunea otomană, ce urma să culmineze cu luarea Constantinopolului de către turci, împăratul bizantin Ioan al VIII lea propunea, la Conciliul de la Florenţa, în 1439, unirea celor două Biserici, de Răsărit şi de Apus, pentru a întări unitatea creştinătăţii! În alte momente ale istoriei, specifice fiecărui popor, autoritatea Romei a fost recunoscută temporar şi de alte etnii: ucraineni, bulgari...) Biserica greco catolică din România a fost interzisă în 1948 şi reabilitată abia recent. În tot acest timp, însă, o biserică greco catolică română a funcţionat la Paris. Cel care a înfiinţat o înainte de Război, a avut nefasta dorinţă să revină în ţară "după 23 august", numai bine ca să ajungă la Canal. Şi a reluat mult mai târziu fosta parohie de la Paris şi totul ar fi fost minunat şi emoţionant, dacă bietul om n ar fi fost surd. Când vom înţelege, oare, că la bisericile româneşti din Paris e nevoie de câte un mare intelectual, un teolog, filozof, literat, jurist şi diplomat în acelaşi timp, pentru a ne putea aduna toţi în jurul său? Oare ţara noastră nu e capabilă să producă, sau să promoveze astfel de oameni? Mesajul acesta ar fi valabil şi pentru unele reprezentanţe oficiale ale Statului român. ("După noi, tot noi...şi iar noi"...)
    Al treilea loc de comuniune spirituală românească la Paris a fost şi nu mai este corul "Casei Româneşti". Am cântat şi noi, cu mult drag şi cu multă plăcere, colinzi, pe patru voci, cu ocazia spectacolului tradiţional de Crăciun, pe care îl organizam anual pentru românii din Paris. "Casa Românească", asociaţie culturală independentă, a perpetuat, oarecumva, fosta Fundaţie Carol. A fost depozitara celebrei biblioteci a lui Nicolae Iorga, până la distrugerea acesteia într un incendiu misterios.
    Incendiul a scos autorităţile române din starea de dilemă, caci ar fi dorit să pună mâna pe ea. Oricum, ceea ce a mai rămas dintr o anumită parte a istoriei poporului român se găsea la Biblioteca Unversităţii, din Piaţa Palatului, la Bucureşti. A ars şi ea la aşa zisa revoluţie. ("Tabula rasa"...)
    Corul nostru s a dizolvat datorită apariţiei unor disensiuni. Tocmai acceptasem câţiva nou veniţi din România, cu voci frumoase. Mai întâi ne am transformat în cor bărbătesc, apoi în neant. Aş zice că necazurile cu corul, cu bisericile ortodoxă şi greco catolică, toate survenite în aceeaşi perioadă, nu sunt decât coincidenţe nenorocoase; din păcate aud că aceleaşi coincidenţe s au reprodus şi în alte părţi ale diasporei române: în Germania, la New York, în Australia... Chiar că nu avem noroc dacă de noroc e vorba! Sau, poate, am ajuns la un gen de "vârstă" la care nu ne mai putem suferi unii pe alţii? Cu celelalte etnii, însă, tendinţa e exact inversă! Suntem noi altfel decât toată lumea?

    ... Francezii ştiu preţui pe românii care le au onorat ospitalitatea. De "Anul Brâncuşi", Centrul Pompidou de la Beaubourg ne cinsteşte deschizând "Spaţiul Brâncuşi" într o configuraţie demnă de încă un mileniu.
    Şi în timpul acesta, noi ce facem? La Târgu Jiu, Coloana infinită se pare că a fost salvată după o suită întreagă de aventuri. Incompetenţă? Rea voinţă? Escrocherie? Prostie?
    Yehudi Menuhin, cu puţin timp înainte de a ne părăsi, a fost la Bucureşti, la precedentul Festival, dar nimeni nu s a oferit să l ducă până la Sinaia, la casa lui Enescu, s o mai vadă o dată, s o introducă, poate, în circuitul mondial de valori. Oare pentru următorul Festival Enescu, s a reuşit măcar să se asfalteze la timp drumul până la Cumpătul?...
    Unii au un nume pentru toate aceste ezitări:
    "Domnule, e tembelismul românesc!..."
    Paris, 22 septembrie 2000"
    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Lun Iun 29, 2015 3:07 pm

    Voiaj în timp
    Carpe diem.
    Acolo, pe Pământul Sfânt, totul se măsoară în generaţii. Am mers pentru o nuntă evreiască, flamboiantă, opulentă, estetică, aşa cum e obiceiul la ei, o nuntă "modestă", cu doar 300 de invitaţi. Bunicul mirelui emigrase odată cu înfiinţarea statului Israel, venind de la Bagdad. Strămoşii lui, deportaţi la Babilon de către Nabucodonosor, după distrugerea primului Templu, în anul –586, au rămas să trăiască (şi să prospere) acolo timp de peste două milenii şi jumătate. (Să nu uitam că principalul Talmud s-a scris tot la Babilon.) Sub hupava, baldachinul tradiţional, mirii au băut vinul sacru dintr-o cupă de argint care fusese transmisă în familie, din generaţie în generaţie, de şapte secole! Iar după ce mirele sfărmă un pahar de cristal, călcându-l cu fermitate, marcând începerea petrecerii, am putut învăţa de la oamenii aceia cum poţi să te bucuri de viaţă.
    Totul în jur e impermanent, vulnerabil şi, totuşi, omenirea dăinuieşte. Niciunde nu vezi, însă, succesiunea civilizaţiilor aşa cum ea apare la Megiddo. Descoperi, în secţiune verticală, zidurile, suprapuse începând cu epoca bronzului vechi, mijlociu şi recent, a fierului vechi şi intermediar, continuând cu perioada biblică, într-un cuvânt, 20 de straturi arheologice, de pe la anii –4000 la –400, fiecare epocă având dimensiunile şi modul ei de a tăia şi îmbina blocurile de piatră. (La Troia nu ai un spectacol atât de măreţ cum e cel de la Megiddo. Remarc faptul că Troia lui Priam, căzută în anul -1184, e în stratul al şaptelea, din cele vreo 12, dar acolo totul e învălmăşit prin colapsul cărămizilor, care erau din lut nears, care „se topea” la apă).
    Acesta este Har Megiddo, alias Armageddon, locul unde se va desfăşura bătălia decisivă dinaintea apocalipsei. Colina, înălţată de om, precum turnul Babel, domină plaiurile cât vezi cu ochii. La Megiddo se întretăiau drumurile ce duceau din Anatolia în Egipt şi de la Mediterana spre Orient. Cine stăpânea colina, stăpânea lumea antică. Aşa s-au perindat acolo hitiţii, canaanenii, egiptenii. Profitând de slăbirea faraonului (monoteist!) Akhenaton (1379 - 1362), în epoca ce preceda Exodul evreilor, la Megiddo se instalară "oamenii marilor", filistenii, veniţi nu se ştie de unde. Moartea lui Goliath nu reuşi să-i facă să abandoneze colina, care intră în stăpânirea evreilor abia sub Salomon, un mileniu înainte de Christos. Dacă "palatul" lui Salomon (970-950) era constituit din câteva încăperi adiacente grajdurilor, după principiul caselor ţărăneşti de la noi, regele Ahab (sec. 9 î.e.n.) îşi construia, deja, două edificii monumentale. Unul era palatul, celălalt adăpostea caii. Învăţase ce era măreţia.
    Am mai văzut o stâncă similară, tot aşa de semeaţă, fortificată, stăpânind întinderile, în Sri Lanka, la Sygiria. Mă roade o întrebare: de ce budiştii merg la templele lor şi vin cu ofrande? Se duc să se roage? Nicidecum, căci Buddha n-a fost decât un simplu muritor. Merg să se inspire din puterea lui de detaşare de vanităţile lumeşti. Şi aduc flori de lotus, lemn de santal, ulei de nucă de cocos pentru opaiţ, sau tămâie. Toate aceste ofrande trec, se ofilesc, se disipează, devin fum, ca pentru a întări înţelegerea că totul în lume e impermanent. Să-ţi trăieşti, aşadar, clipa, în simplitate şi plenitudine. Aceeaşi înţelepciune am regăsit-o şi printre oamenii care au trăit şi continuă să trăiască pe malurile Mării Moarte, pe Pământul Sfânt! Iată încă un exemplu:

    ... Autobusul străbătea deşertul încins zumzăind monoton. Ce ţi-e şi cu imaginaţia oamenilor. Autobus karaoke. Şoferul conducea cu o mână, ţinea microfonul în cealaltă şi cânta. Pasagerii aveau şi ei microfoane. Se dăruiau muzicii. Nici n-au clipit când au trecut de Qumran şi de cetatea Masada. După distrugerea celui de-al doilea Templu, în anul –63, romanii au ajuns la Marea Moartă şi au pus pe fugă pe sectanţii de la Qumran, care-şi abandonară manuscrisele pe care le multiplicau după dictare. Masada a fost ultimul bastion iudeu căzut sub ocupaţia romană. Acolo, împăratul a trebuit să aştepte să fie construită cu migală de ani de zile o rampă uriaşă, de pământ, pentru ca să ajungă, în fine, până în vârful colinei fortificate. Tot cu rampe de pământ ridicate cu tenacitate se pare că au fost construite şi piramidele egiptene!
    ... Pasagerii autobusului continuau să fredoneze cu pasiune, trecându-şi microfonul de la unii la alţii. Cântecele lor aveau, parcă, un iz de muzică grecească şi orientală. La En Ghedi, da, Iisus o fi putut umbla pe apă, dar nu mai sus, pe Iordan, în Galileea. La Marea Moartă o faci şi tu: mai întâi avansezi simţind atingerea pământului, dar apoi constaţi că păşeşti în gol şi totuşi nu te scufunzi, atât de sărată e apa care te susţine! 
    Istoria e prezentă în Israel la fiecare pas. Într-un teritoriu cât palma, după Abraham (pe la anul -2000), Exod (după -1250), monarhia lui Saul (-1030), cele doua regate (-930) şi perioada babiloniană (-586), s-au succedat epocile elenistică (-333), hasmonidă (-164), romană (-63), bizantină (324), arabă (640), cruciată (1099), mamelucă (1291), otomană (1516) şi britanică (1918-1948). Toate au lăsat mărturii. Actuala cetate a Ierusalimului datează din perioada otomană şi, faţă de cetatea din vremea lui Pilat, e uşor deplasată spre nord. S-a descoperit o parte din zidul vechi tocmai în prejma Mormântului Sfânt, deci, contrar denigranţilor (protestanţi), e plauzibil ca mormântul să fie real: la evrei înhumarea se făcea, într-adevăr, în exteriorul cetăţii. La fel ca şi Zidul Berlinului, de dată "mai recentă", cetatea veche (sec 7 î.e.n.) tăiase şi ea în carne vie: putem vedea ruina unei case separate în două de către zid. (Actualul zid, al mileniului trei, în construcţie, pare pe alocuri că nu poate face nici el excepţie la acest capitol!) 
    Cum se scrie istoria şi cum se incită gloatele! Prin secolul al patrulea al erei noastre, la Capernaum (Capharnaum), acolo unde Iisus îşi instalase "cartierul general" după o absenţă de vreo două decenii (nimic nu ştim despre locul unde şi-o fi făcut ucenicia într-ale miracolelor, în tot acel timp), au coexistat, alături, la câteva zeci de metri unul de altul, două aşezăminte disproporţionat de ample faţă de mărimea acelui sat de 1500 locuitori: o sinagogă, pe locul în care predicase Iisus despre pâinea vieţii ("Eu sunt pâinea vieţii; cel ce vine la Mine nu va flămânzi"..., Ioan, 9.35) şi o bazilică octogonală, marcând locul casei lui Simion, devenit Petru, deţinătorul cheii noii Biserici. Cele două edificii au fost centrul de gravitaţie al unei intense vieţi spirituale a întregului ţinut. Cine şi când a zis că practicanţii celor două religii se detestau reciproc dintotdeauna?
    Fiindcă fusese vorba de cetăţi, există una care a ţinut timp de secole piept tuturor năvălitorilor. Akko, aşa se numea aceasta pe vremea turcilor, atunci când, în 1799, fusese oprit din înaintare însuşi Napoleon, sau Saint Jean d'Acre, cum era cunoscută pe vremea cruciaţilor. Turcii au umplut întreaga cetate cruciată cu pământ şi au construit-o pe a lor deasupra. În timpul mandatului englez, un prizonier săpase un tunel ca să evadeze şi căzuse în sala de arme a fostului palat (ce conţinea încă armuri uitate de vreme!). Atunci, şi aşa, a fost redescoperită fascinanta cetate a cruciaţilor, azi readusă la lumină, ca să devină un giuvaer intrat în patrimoniul UNESCO.
    Aici, la Acre, fusese "capul de pod" şi punctul de rezistenţă al regilor creştini atunci când, la a doua cruciadă, în 1189, au venit de-au smuls Pământul Sfânt din ghearele lui Saladin (Salah-a-Din). La drept vorbind, "păgânul" nici n-a fost atât de cumplit cum istoria a lăsat să se creadă, la fel cum maurii de mai târziu, în Spania, n-au fost ei cei mai intoleranţi şi sângeroşi dintre oameni şi nici pe departe cei mai ignoranţi. Cât despre Bonaparte, el înaintase fără să întâmpine rezistenţă, din Egipt, trecând prin Jaffa, până la Akko, unde se pare că la înfrângerea lui au mai ajutat şi englezii. Deşi cetatea Jaffa se predase fără luptă, marele general a ordonat exterminarea tuturor locuitorilor, ca să nu aibă bătaie de cap cu hrănirea lor. Pedeapsa divină nu s-a lăsat însă aşteptată: molima lovi armata de ocupaţie, iar viitorul împărat al francezilor nu ezită să poruncească şi uciderea propriilor lui soldaţi, ca să nu aibă nici grija lor! Apoi a şters-o... englezeşte (mai precis, strecurându-se printre englezi), ca să se prezinte în Oraşul-Lumină drept erou învingător. Aşa s-a scris istoria dintotdeauna.
    De la Akko, mai mergi un pic şi eşti în Liban. În timpul mandatului englez, a fost construită o cale ferată care lega Egiptul prin Gaza, Palestina, Liban, Siria, Turcia, de restul Europei, pe vechiul drum comercial, Via Maris. La nord de Akko, un tunel trecea prin grotele de la Roch Hanikra, săpate de mare, unde, o dată cu tumultul valurilor, pătrunde pe sub apă lumina soarelui, colorată în funcţie de ora zilei, la fel ca în insula Capri. În timpul Războiului pentru independenţă, ca să împiedice intrarea trupelor dinspre nord, patrioţii evrei au minat tunelul, întrerupând această cale de comunicaţie, pentru care nu s-a mai găsit, de atunci încoace, un moment de pace, pentru a restabili legătura Africii şi Asiei la bătrânul continent. Să fie incompatibilitatea religiilor de vină? Cuvântul religie vine de la religare, a lega laolaltă!

    ... Pasagerii continuau cântarea. În autobus e bine să stai la mijloc. În faţă te faci zob în caz de accident, în spate sari în aer dacă explodează rezervorul de carburant. Tot în mijloc preferă şi teroriştii să se explodeze, ca să facă mai mare prăpădul. Oricum, însă, consensul pare a fi acela că, dacă eşti victima unui atac de kamikaze, e mai bine să mori, căci, dacă scapi, rămâi cu timpanele sparte în cazul cel mai, cel mai fericit. 
    În rest, de ţi-e dat să trăieşti, trăieşte-ţi clipa! 
    Carpe diem. 
    Pe Pământul Sfânt, acest îndemn capătă o cu totul altă semnificaţie.



    Horea Porumb, Cluj-Napoca, 10 august 2004
    Din volumul "Dncolo si dincoace de religii", 2014
    The Dude
    The Dude


    Mesaje : 6855
    Puncte : 6988
    Data de inscriere : 17/02/2015

    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de The Dude Lun Iun 29, 2015 9:37 pm

    MmmDa.....interesant...

    Totusi cu observatiile despre bisericile romanesti din Paris, nu pot fi de acord.
    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Lun Iul 13, 2015 9:22 am

    Fiatlux !  Wink

    Drumul spre lumină
    Moto
    Înţelepciunea începe odată cu uimirea.
    Socrate
    Scriu aceste rânduri sub impresia unei serii de experienţe personale. Prima am trăit-o în Grecia, la Muntele Athos, în acel sanctuar al creştinătăţii unde liturghia cântată ţine de la trei noaptea până la şapte dimineaţa. Acolo am avut impresia că mă desfac în bucăţi şi că mă dizolv apoi în Univers. Apoi în Canada, la Toronto, la festivalul anual al aborigenilor americani, Pow Wow, când m-am strecurat printre şamanii ce invocau sacrul bătând în marele tambur, am avut din nou aceeaşi senzaţie de fuziune cu Întregul. Am avut o surpriză diametral opusă în localitatea vecină, Kitchener-Waterloo, la „Perimeter Institute”, un sanctuar modern, dedicat continuării operei lui Einstein, laureat al Premiului Nobel pentru fizică în 1921, atunci când eu, om de ştiinţă, am citit rândurile ce-i aparţineau : „Emoţia cea mai minunată şi profundă pe care o putem trăi este senzaţia mistică,… germenele oricărei ştiinţe veritabile.” 
    Din punct de vedere etimologic, misticul e o fiinţă capabilă de uimire. Oare mă pot considera unul dintre ei? Rabinul din vecini ne-a trecut într-o zi pragul şi mi-a spus: „Am descoperit că numele tău, Horea, provine de la rădăcina aramaică şi ebraică HOR, care înseamnă Lumină. Asta-i cartea ce trebuie s-o citeşti!” - şi-mi puse în mână Kabbala. Emoţia acestei lecturi, combinată cu impresiile mele de la întâlnirea cu un lama tibetan, urmată de o alta, în preajma coloşilor de la Stonehenge, cu un practicant druid, m-au determinat să mă lansez în reflecţia de mai jos, în căutarea numitorului comun a trei “experienţe aparent disparate: cea a “morţii iminente”, cea a meditaţiei şi cea a studiului mistic.
    Voi începe prin a aminti în ce constă experienţa de iminenţă a morţii, „near-death experience”, NDE. Există peste nouă milioane de cazuri documentate numai în S.U.A., unde trebuiesc îndeplinite 18 criteriipentru ca o nouă istorie să fie contabilizată. Iată un fragment din mărturia supravieţuitorului unui accident ce era să-l coste viaţa: „M-am simţit absorbit, aspirat dintr-o dată într-o linişte imensă şi luminoasă. Eram Lumină, acea lumină, acea conştiinţă eternă, fără început, fără sfârşit.” Dacă ar fi să fie comparată cu ceva uman, Lumina e asociată adesea cu bunătatea, înţelepciunea, sau Cunoaşterea, cu C mare. Reîntorşi la viaţă, cei care „au văzut moartea şi Lumina” se implică în activităţi civice total transformaţi: au cunoscut „bunătatea imuabilă”, zic ei. 
    Atitudinea lor se aseamănă cu cea a „filosofului” din „Grota” lui Platon: oamenii îşi făceau o idee asupra lumii privind umbrele ce defilau pe peretele opus. Doar filosoful caută şi descoperă deschiderea pe unde pătrunde lumina. Îşi învinge, însă, tentaţia de a ieşi, revenind printre ai săi, asemenea unui Bodhisattva, deci un salvator, spre a-i trezi din iluzie. O primă învăţătură: nu devii un „sfânt” până n-ai văzut „lumina”! Acesta e şi sensul „visului lui Iacov”: îngerii urcă mai întâi scara spre cer, şi abia după aceea se întorc printre oameni!
    „Dărâmaţi biserica aceasta şi în trei zile o voiu ridica” - spunea Iisus. „El însă grăia de biserica trupului Său” - adaugă Ioan. Cu această remarcă, istoria grotei lui Platon devine mai limpede: omul e incitat să se îndrepte spre lumină coborând în propriul „templu”, în sine însuşi.
    Cei care, prin rugăciune, ajung la starea de extaz mistic, precum şi cei care practică meditaţia, raportează experienţe „luminoase” similare celor trăite de oamenii „care au văzut” moartea. Ei sunt de părere că Lumina denotă forţă, înţelepciune, frumuseţe - forţă în sensul de omnipotenţă, universalitate; înţelepciune în sensul de omniştiinţă, de principiu ordonator; frumuseţe, în sens de compasiune, bunătate, iubire. Ei mai exprimă convingerea că vor întâlni aceeaşi Lumină în clipa morţii şi susţin că înţelepciunea şi bunătatea, pe care le asociază căldurii şi strălucirii sale, se găseau dintotdeauna în adâncul sufletelor lor. „În tine e sursa binelui, un izvor de care poţi da oricând, dacă sapi îndeajuns”, exclama împăratul şi filosoful stoic Marc Aurel (121-180).
    Dezamăgitor, la prima vedere, e faptul că oamenii de ştiinţă au descoperit că cei cu propensiune către experienţa morţii iminente, ca de altfel şi cei înclinaţi spre misticism, posedă adesea o mutaţie într-una dintre enzimele din creier, numită receptor NMDA. Mai mult decât atât, prin curenţi electrici aplicaţi lobului temporal drept, sau sub influenţa unor droguri, s-a putut induce unor pacienţi starea de de-corporare ce precede lansarea în faimosul „tunel”. Toate acestea nu fac, însă, decât să confirme faptul că „zborul” spre Lumină se petrece în noi înşine, că Lumina însăşi face parte din noi! Monahi budişti şi călugăriţe creştine au acceptat să fie exploraţi prin imagerie de rezonanţă magnetică. S-a descoperit că „locusul fericirii” ar fi cortexul pre-frontal stâng. S-a văzut cum, în momentele de „extaz”, o zonă activă se izolează în creier, întrerupând orice comunicare cu exteriorul. Pentru mistic, „universul” se reduce, în acea clipă, la micul spaţiu interior şi, ne-existând pentru el nimic altceva, are impresia că s-a dilatat el însuşi spre a fuziona cu energia clocotitoare a cosmosului întreg.
    ***
    Să trecem acum în revistă principiul meditaţiei. Prin meditaţie, conştiinţa ajunge să se desprindă de valul de senzaţii, emoţii sau gânduri ce-o atacă în fiecare clipă. Meditatorul se antrenează să-şi focalizeze atenţia asupra unui „obiect”, care poate fi o mantra, un text sacru, sau însăşi succesiunea respiraţiei şi a inspiraţiei, urmărind să „lărgească din ce în ce mai mult „spaţiul” vid dintre două gânduri. Vine momentul când, depăşind „plafonul” mintalului, meditatorul câştigă, dintr-o dată, o viziune penetrantă şi transcendentă asupra Realităţii (cu R mare). Cuvântul meditaţie rezultă dintr-o traducere greşită. Ar fi mai convenabil termenul „familiarizare”, căci meditatorul se familiarizează cu... Lumina, cu imanenţa şi cu... moartea. 
    Tehnicile de meditaţie şi trăirile practicanţilor variază de la o cultură la alta.
    Budiştii se simt „una cu cosmosul”. Adepţii zen, ai „Căii abrupte”, descoperă vacuitatea şi interdependenţa fenomenelor, asigurându-şi prin aceasta pacea sufletească. Tibetanii, adepţi ai „Căii de diamant” contemplă Lumina şi, cu aceeaşi ocazie, se pregătesc pentru moarte, imaginându-şi o „listă” a lucrurilor pe care ar fi vrut să le fi realizat înainte de marea călătorie. De altfel, pe vremuri, la Eleusis, dar şi astăzi, în ceremoniile solstiţiului de vară, la focurile de Sf. Ioan, reluate în unele ţări europene, se aprinde „lista” pe care fiecare şi-a înscris numele, spre a se desprinde, în mod simbolic, de trecut, pentru a-şi vedea mai bine de drum.
    Hinduşii parcurg calea descoperirii de sine, adesea printr-un fel de autosugestie. O upanişadă precizează:
    „Aşa precum fluviile ce curg de la est spre vest, unindu-se cu oceanul în care se pierd, uitând că ar fi fost vreodată entităţi individuale, la fel, toate fiinţele îşi pierd natura proprie atunci când fuzionează între ele.”
    La creştinii occidentali, „a medita” înseamnă mai degrabă „a reflecta”, cert, despre vanitate şi inevitabilitatea morţii, dar există şi mistici care, în momente de extaz, trăiesc un sentiment tangibil de proximitate, până la fuziunea cu Dumnezeu: „Am fost condusă către o pace în care eram unită cu Dumnezeu”, mărturisea, în secolul al XIII-lea, sora franciscană Angelica de Foligno. 
    Creştinii ortodocşi caută să ajungă la sacru „pe calea inimii”. Rugăciunea ermitului, „Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul”, e tot un fel de mantra, care, repetată de zeci de mii de ori, „ocupă” mintalul până la anesteziere. De ce face el acest lucru, de ce, din capul locului, alege viaţa de ascet, când Dumnezeu, în bunătatea lui, nu cere nimănui să sufere, să se chinuiască? Ei bine, o face pentru că ajunge, astfel, să vadă Lumina Lui, hic et nunc, aici şi acum, aşa cum o fac şi meditatorii orientali!
    Meditaţia misticului evreu realizează aceeaşi performanţă. Textele îi recomandă să pronunţe literele Numelui Domnului, YHVH, acompaniindu-le cu un gest prin care le urcă dinspre orizont spre cer, apoi le coboară spre pământ, trecând prin el, după care le răspândeşte de la stânga la dreapta şi de la dreapta spre stânga, în lumea aceasta, „de jos”. Ei bine, deşi nu mai pronunţă aceleaşi cuvinte, gestul e oarecum acelaşi şi la practicanţii de Chi Kong, adepţi ai taoismului chinez!
    Prin toate „tehnicile” de meditaţie, realitatea, individul şi cunoaşterea ajung să fuzioneze în Unu.
    ***
    Mai există o altă cale, cea a aproprierii Scripturii prin gândire mistică, prin kabbală. Căci există o religie „de gata”, o practică religioasă care te culpabilizează, dar şi una mistică, care te îndeamnă să cauţi. Termenul ebraic kabbala (הלבק), folosit astăzi în mod prozaic ca să desemneze „recepţia” unui hotel, conţine rădăcina „a primi”. E tradus adesea prin „tradiţie”, dar mai înseamnă „berbec”, („Qobel”), însă nu animalul, ci unealta cu care, mai demult, erau sparte porţile ferecate ale cetăţilor.
    Există patru niveluri la care-ţi poţi însuşi Scriptura: sensul literal (care e la fel ca vântul, simbolizat de elementul aer), sensul aluziv, simbolic (descoperind în spatele fiecărui termen câte un simbol, ai impresia că te afunzi în elementul pământ), sensul revelat prin exegeză (ce-a spus, ce-a priceput cutare sfânt, cutare învăţat - şi simţi că ţi se încinge mintea - elementul foc) şi, în fine, sensul mistic, ezoteric, sau secret (ascuns sub elementul apă, precum comoara de pe fundul lacului, care nu se vede decât dacă apa e liniştită - această imagine existând şi în tradiţia indiană).
    „Tatăl nostru, care eşti în ceruri...” Rămaşi la sensul literal, mulţi sunt cei care, pronunţând această rugăciune, îl „văd pe Dumnezeu aşezat pe un tron de nori! Adoptată la nivel simbolic, rugăciunea spune mai mult: noţiunea de cer implică, deja, ideea unei elevaţii spirituale.
    Examinând etimologia numelor, Avram, înaintea tentativei de sacrificare a propriului fiu, e „părinte al înălţimilor, părinte înalt”, ca să devină apoi Avraam, „părinte al mulţimilor”. El aduce, aşadar, „înaltul” în mulţime, e mesagerul transcendenţei, al verticalităţii transmisiei. Analogia mă poartă spre tradiţia chineză (spre "Nei Tching Sou Wen", acest faimos tratat de înţelepciune ancestrală, care era vechi de câteva mii de ani deja în vremea lui Confucius), conform căreia „ideogenele” ne parvin de la Cer. Iar dacă privim cum era desenat de către chinezi omul în contact cu Cerul, nu putem să nu fim uimiţi de asemănarea cu reprezentarea zeiţei egiptene Hathor!
    Elementul „apă” simbolizează accesul (individualizat) la mesajul ascuns al Bibliei. Apa ia forma pe care i-o dă fiecare. Sub apă, dacă e liniştită, omul descoperă precum o comoară, sensul secret al Scripturii. Şi-l descoperă în sine!
    „La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul”, „Béréchit Bara Elohim...”:
    Acest „început” conţine „totul”, toată „informaţia” asupra Lumii, afişată de cum începe Biblia!
    Beth, ב, litera prin care începe textul propriu-zis, e a doua literă a alfabetului ebraic, de valoare numerica 2. Fără îndoială, Aleph, א (de valoare numerică 1), a existat înaintea lui Beth, în „Infinitul invizibil” („Aïn-Sof”, סוף אין) cuvânt ce începe cu litera Aleph. Dar, chiar mai înainte, „Infinitul invizibil” trebuie că a izvorât precum o rază de lumină din „Aïn”, scris tot cu Aleph, care înseamnă „Neant”. Însă dinaintea lui Aleph primordial trebuie că a fost litera Yod, י , ce seamănă cu o virgulă, cu un spermatozoid, simbolizând „Ideea”: „Eu sunt...".
    Bara oblică din Aleph (א) separă şi pare să oglindească două litere Yod, vrând să anunţe principiul dualităţii: va fi un „Înainte” şi un „Apoi”, un „Sus” şi un „Jos”, un Spaţiu smuls Infinitului, emanând din matricea unitate. 
    Textul propriu-zis începe cu litera Beth (ב), plasat precum o poartă dincolo de care se desfăşoară actul Creaţiei. E o acoladă orientată spre stânga (citirea se face de la dreapta spre stânga!), ea ne arată că există o orientare, o singură cale de urmat. Valoarea numerică 2 a lui Beth confirmă principiul dualităţii, al complementarităţii contrastelor ce vor guverna lumea care e pe cale de a fi pusă în mişcare.
    Yod - aleph - beth, citite în ordine, se pronunţă „yaav” (יאב), „dorinţă”. Fiorul dorinţei de a fi, exprimat ca o scânteie de lumină, Yod, emană din Infinitul Aïn-Sof, pentru a da naştere Spaţiului, smuls din matricea lui Aleph, spre a construi „casa” Realului, Beth - spune Kabbalistul. E un joc de cuvinte, printre numeroase altele: Beth/Baïth: „Baïth”, בית, înseamnă „casă”.
    Realul e contraponderea Neantului, imaginea sa răsturnată în oglinda lui Aleph primordial. Vom vedea îndată ce este Realul. Dar cum ne apare Dumnezeu în toate acestea? „Eu sunt cel ce sunt” ("eheieh aşer eheieh") - aude Moise, prosternat dinaintea rugului sfânt (traducerea e convenabilă, însă nu e cea mai corectă!). Cine sunt, ce sunt? „Cine” („aşer”, אשר) şi „Ce” („ma”, מה) rămân sub formă de întrebări fără răspuns, nedeterminate.
    Următoarele cuvintele au aceeaşi valoare numerică, 13: „Iubire” („ahavah”, אהבה), „Unu” („ehad”, אהד), „Dorinţă” („yaav”, יאב). Mai mult decât atât, „Iubire + Unu” face 26, care este şi valoarea numerică a Numelui, YHVH, יהבה ! Imaginea lui Dumnezeu o vezi în cel de lângă tine, în vecinul tău. Biblia începe cu litera Beth, ב şi se încheie cu litera Lamed, ל. Împreună dau cuvântul „lev” (לב ), care înseamnă „Inimă”. Inspiraţia de a-ţi iubi vecinul vine din intuirea faptului că totul e Unu şi că tu ai putea fi în locul său. 
    „Nu întreba nici ce e sus, nici ce e jos, nici ce a fost înainte (înaintea Creaţiei), nici ce va fi după” - zice înţeleptul. Deci, pentru a răspunde lui „Cine” şi „Ce”, nu-ţi rămâne decât să cauţi în tine însuţi! Tu-l numeşti pe Dumnezeu „tată”, crezând c-ai să poţi rămâne un copil toată viaţă. Dar, impunându-i o calitate, tu devii un idolatru. Nu-l căuta pe Dumnezeu într-un lucru creeat, nici în imaginea pe care tu însuţi ţi-ai creeat-o, ci caută-l în tine! Nu trebuie să cauţi, nici să crezi pentru vreun beneficiu viitor, ci pentru plăcerea - hic et nunc - de a te întâlni cu tine însuţi, vorbind despre Dumnezeu. Cine eşti tu? Eşti acel produs al Creaţiei, al cărui creator e în tine. Reorientarea spre întrebarea „interioară” e chintesenţa monoteismului. 
    O să constaţi, poate, că Dumnezeul în care ai crezut nu e cel pe care o să-l descoperi. Oricum, el nu e un bodyguard. Dacă îţi închipuiai că eşti ateu, o să afli cu siguranţă că nu erai decât un ignorant. Dar dacă te-ai înmuiat în kabbală, rişti să devii ateu cu adevărat, vei fi, însă, un ateu instruit! 
    Există şi „riscul” contrar: studiul kabbalei, poate să te conducă, la fel ca şi meditaţia, la ruptura totală de lume („samaâdhi”), la descoperirea şi unirea ta cu Realitatea Ultimă.
    Iată, deci, că putem adăuga şi kabbala la setul de experienţe mistice care conduc spre Lumină. Să revenim, după acest ocoliş pedagogic, la imaginile de rezonanţă magnetică şi să utilizăm experienţa câştigată în lumea kabbalei pentru a vorbi, în cunoştinţă de cauză, despre „Bine” („tov”, טוב) şi despre „Rău” („ra”, רע) în calitatea lor de simboluri ale cunoaşterii dualiste. 
    „Şi a zis Dumnezeu: ‚Să fie lumină!’ Şi a fost lumină. Şi a văzut Dumnezeu că e bună lumina... ” („Vayiaar Elohim et ha or ki tov”). Ce semnificaţie pot să aibă binele şi răul în prima zi a Creaţiei, atunci când încă nu exista decât Binele, adică Lumina? Cuvântul „rău” nu trebuie introdus aici ca antonim al binelui! Da, e adevărat, „tov” e ceea ce a existat în Ziua dintâi, Lumina - însă „ra” se traduce prin „restul, celălalt, falsul”. În consecinţă, lumea dualistă, lumea noastră, a binelui şi a răului convenţional, lumea „reală” nu e „adevărată”, nu ea reprezintă „Realitatea” cu R mare! Adevărul e că, „totul e Unu”, că „Realul” continuă să fie acelaşi ca în Prima zi, când nu exista decât Dumnezeu-Unu, Lumina!
    S-a văzut prin imagerie de rezonanţă magnetică cum, în timpul meditaţiei, „totul” se reducea la o zonă izolată, hiperactivă, localizată în creierul meditatorului. Acesta, simţindu-se ca şi cum n-ar exista nimic în exterior, ca şi cum, în clipa aceea, ar fi unul cu lumina, la fel ca şi Dumnezeu în Ziua dintâi, e îndreptăţit să-şi spună: sunt în contact cu „Realul”, mă aflu în „Adevăr”, cunosc „Binele”, „tov”.
    Aşadar, am pornit în căutarea numitorului comun al experienţelor de moarte iminentă, al simbolismului „grotei” lui Platon, al visului lui Iacov, al meditaţiei şi al extazului mistic, al misticismului kabbalistic - şi am dedus că apropierea de Dumnezeul-Lumină ar trebui să preceadă investirea individului în acţiuni civice. Am descoperit că aceeaşi Lumină e accesibilă tuturor celor care o abordează prin diverse „tehnici”, aparţinând diverselor culturi sau tradiţii. Am mai aflat că Lumina e echivalentă cu Unu, cu Binele („tov”), cu Realul, cu Adevărul şi că aspiraţia către Lumină e calea către Unu.
    Paris, 2 decembrie 2007
    Horea Porumb - Din volumul "Dincolo si dincoace de religii".
    Rog scuzati inversarile literelor din citatele ebraice.

    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Lun Iul 13, 2015 9:31 am

    "Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem"
    "Exploreaza interiorul pamantului si rectificand vei gasi Piatra Ascunsa"



    Horea Porumb -eseuri/proza scurta 11219532_330909460412773_432495210067644392_n



    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Mar Iul 14, 2015 12:03 pm

    În jurul Muntelui Sfânt
    de Horea Porumb
    Personajele
    Arthi. Era armean. Numele îi era mai lung, Arthi era prescurtarea. Fusese copilul preferat al părinţilor. Degeaba sora lui mai mare făcuse patru facultăţi iar acum câştiga bine cu avocatura; doar Arthi era fiul iubit. El absolvise numai opt clase. Fusese repetent într-a noua şi se împotmolise acolo. Asta, în viziunea părinţilor, nu trebuia să-l împiedice să devină comerciant, conform tradiţiei familiale. Acum era, într-adevăr, vânzător de antichităţi. De vechituri ar fi mai adecvat spus. N-a întâmpinat dificultăţi în viaţă nici „înainte”, nici „după” aşa-zisa revoluţie. Deocamdată avea senzaţia că nimic nu-l atinge. De pildă, locuia într-un apartament într-o casă retrocedată, însă nu plătea chirie proprietarilor de drept. Avea ciudă pe cei care au cumpărat case pe nimic şi, uite că au rămas în ele. El, cel puţin, n-a râvnit la ce nu fusese al lui - de ce să fie el acum cel mai păgubit? Norocos, instanţele judecătoreşti l-au ajutat fără ca el să se deranjeze măcar să se apere... Ştia însă că mana cerească n-avea să dăinuie, că el va trebui să plece într-o zi, aşa că lăsa totul să se degradeze. Când n-o mai putea, va reveni „acasă”, la părinţi.
    Se fălea că putea citi în sufletul omului, că „putea comunica în afara cuvintelor”. În noiembrie 1989, de pildă, era în Ungaria, „la lucru”. De ce nevasta poştaşului venise tocmai spre el ca să-i spună: „Peste trei săptămâni o să fie revoluţie şi la voi”. Într-adevăr, în decembrie, de la propriul său geam îl văzu pe Pastor la fereastră. Era pus acolo, categoric, de alţii, căci îi citea pe chip că era mort de frică! Tot atunci mai văzu o scenă antologică: la o altă fereastră a imobilului „revoluţionar”, o cucoană în vârstă privea în afară, în timp ce o urâtă îi pieptăna părul rărit - „satul arde şi baba se piaptănă”! Mai pe seară, aflându-se în dosul catedralei, văzu un individ care ieşea cu sacul pe umăr. Avansa fără să se uite în vreo parte. „Iată, îşi zise, unul care a ştiut profita de situaţie”. Da, Arthi era convins că avea un „dar” de a citi în sufletul omului.
    Când îl lovea vreo răceală, cerea în gând lui Dumnezeu să fie grav bolnav, ca să ştie şi el ce înseamnă să lupţi, ca să-şi descopere şi el forţele. Le-a descoperit, însă, în altă circumstanţă. Acum era pe terasă, pe malul Begăi. Povestea unui grup de amici cum a fost când a „vândut la sârbi”. Venise un miliţian să-i caute pricină, să-i ceară şpagă neruşinată. Toate aveau o limită însă, avea şi el principiile lui. Mai bine să păgubească el decât să se lase şantajat. E drept că-şi cam pierdu cumpătul, simţea că epuizase „căile omeneşti”. Cu o lovitură de pumn sparse teancul de farfurii, apoi înşfăcă mănunchiul de tacâmuri ruseşti şi le răsuci de-i ţâşni sângele. Norodul nu aprecie gestul. Simţi o lovitură din spate. Se întoarse şi ripostă. Fu dus la postul de poliţie. Noaptea târziu îl lăsară să plece. Regăsi cumetrele cu care venise în maşină. Acestea îi restituiră mănunchiul de tacâmuri după ce încercară să le dezdoaie, unul câte unul, şi nu reuşiră să repare ceea ce făcuse, în schimb, adrenalina. Iată ce poate omul, care-i sunt forţele!
    Soarele roşiatic se apropia de asfinţit. Arthi nu acordă atenţie socotelii chelneriţei şi consideră natural când aceasta nu schiţă nici o intenţie de a da restul. Patronul restaurantului era prin preajmă. Îl chema Traian, dar toţi îi ziceau Trăienel. Nu ştia Arthi şi nici Traian că se vor întâlni curând.
    Traian. Nici el n-a vrut să-nveţe. Părinţii, profesori, l-au dat la şcoală cu un an mai devreme, el fusese cel mai mic în clasă. De copil n-a avut decât o unică dorinţă: să plece din ţară. La 15 ani, de cum căzu regimul, „fugi” în Germania, ascuns sub un tren. Nu se dădu în lături de la nici o muncă. Cerea puţin şi era exemplu de corectitudine în tot ce făcea. Reveni acasă cu un capital bunicel. Descoperi un cerc închis, dar dădu dovadă de mare voinţă şi pricepere ca să pătrundă - şi reuşi. Acum era un domn cu alură distinsă. Era mare patron. Avea vorba cumpătată şi aleasă. Era exigent şi precis. Se lansase în afaceri imobiliare. Era proprietarul restaurantului de pe malul Begăi. În prezenţa lui, subalternii umblau pe vârfuri. Ce-i drept, îi dădea afară la cea mai mică abatere, se zice că-i şi bătea. Acolo unde alţii se descurcau „altfel”, el trebuia să reuşească prin corectitudine şi rigoare.
    Era căsătorit, n-aveau copii, nevasta îl ajuta cu mult zel, dar singurul companion veritabil al lui Traian era telefonul mobil, care-l însoţea la orice oră din zi şi din noapte şi pretutindeni. De altfel nu avea un „loc de muncă” bine precizat. Îşi gera afacerile prin telefon, de unde se nimerea să-l surprindă apelul - la masă, la petrecere, acasă cu nevasta, vorbind cu servitoarea, cu clienţii, cu subalternii.
    Avea 32 de ani, tocmai făcuse ultima clasă de liceu şi îşi dăduse bacalaureatul. Voia să-şi trăiască viaţa din plin, iar pentru asta simţise că trebuia înainte de toate să devină „un intelectual”. Dar, mai întâi, avea şi el dreptul, în fine, la o „vacanţă de vară”, ca toţi şcolarii merituoşi.
    Nicu. Viaţa lui Nicu nu se putea separa (la început, cel puţin) de cea a Alinei. Ambii erau copii de intelectuali de la ţară, chiar dacă, la data când s-au născut, locuiau deja la oraş - Nicu şi ai lui, la Galaţi, Alina cu ai ei, la Brăila. Au fost purtaţi pe palme de către părinţi, inclusiv în perioada studenţiei la Bucureşti. S-au căsătorit de tineri. Mamele vindeau borş şi legume la piaţă, taţii făceau afaceri peste graniţă, doar ca sa scoată bani. Au adus copiilor mâncare cu sufertaşul, în Capitală, pe toată perioada studenţiei, încât aceştia n-au trebuit să meargă nici o dată la cantină.
    Au fost studenţi eminenţi. Au obţinut burse de masterat în străinătate: el la Harvard, ea la London School of Economics. La întoarcere au primit posturi calde. Nicu concură apoi şi obţinu o poziţie demnă de invidiat la Banca Mondială - la Thessaloniki, în Grecia. Cu un nod în gât, Alina renunţă la funcţia respectabilă ce-o deţinea în Ministerul de Finanţe, ca să-şi urmeze soţul. Acolo, îşi cumpărară o casă la oraş şi una la mare, la Halkidiki. Aveau servitoare, iar copiii erau la pension. Alina era mai mult singură. Prefera plaja comunală terasei proprii cu palmier şi aspersor, ca să audă ce mai zicea lumea. În rarele ocazii când erau împreună, soţii convieţuiau în tăcere. De câte ori Nicu iniţia o conversaţie, ea îl întrerupea vehement ca să-l corecteze.

    Acţiunea
    La mai bine de 15 ani de la pretinsa revoluţie, Arthi decise să iasă din inerţie. Va pleca în vacanţă. La altă mare, însă. Străbătu fosta Iugoslavie fără probleme. Îşi învinse repulsia din amintire, căci regăsi o naţie dezorientată, umilită, dezarmată. Pe drept cuvânt, îşi zise, sârbii manifestau aversiune faţă de toţi străinii, care îi abandonaseră, unul după altul. Oraşele, magazinele, purtau urmele unei opulenţe trecute. Grecia l-a uimit, însă. Thessaloniki - o mare metropolă. Grecii - bărbaţi şi femei - erau oameni frumoşi, „demni” şi sufletişti, aveau une joie de vivre naturală, tradiţionalistă. Iată că poţi fi european şi cosmopolit fără să-ţi vinzi sufletul pe dolari!
    Agenţia prin care îşi aranjase călătoria avea relaţie cu peninsula Halkidiki. Marea era limpede şi caldă, cum nu fusese niciodată în ţară, pădurea era în spate, cerul era senin. Ce surpriză, la hotel, pe canalul 1 se vorbea româneşte: era „TVR Internaţional”. Se afla între români! În camera de alături şi în calitate de vecini de balcon... îi cunoscu pe Traian cu soţia. Hotărâră să facă o acţiune memorabilă, ei, „între bărbaţi”: să meargă pe muntele Athos, la depozitarul spiritualităţii creştine. Pentru Traian, asta ar fi fost încununarea unei vieţi pe care el o considera reuşită; pentru Arthi, ar fi fost un fel de... negare a negaţiei.
    - Ei, dar peştele nu se poate prinde pe lună plină, căci vede fileul şi se fereşte, îi instrui un localnic. Restaurantele care servesc peşte în perioada cu lună plină s-au aprovizionat, deci, dinainte şi nu ştim cum l-au conservat. Trebuie evitat să-l consumăm!
    Arthi nu luă în seamă „superstiţia”. Spre seară căzu bolnav. De data asta, grav. L-au dus cu ambulanţa. Stătu sub perfuzie zile în şir. Când reveni, era ca un pai.
    Între timp, Traian fusese la Thessaloniki de două ori, ca să obţină autorizaţie de acces la Sfântul Munte. Nu primeşte permis oricine, trebuie să-ţi ştii argumenta cererea. Reveni triumfător cu documentul în mână, incitându-l pe Arthi să facă şi el la fel, când se va fi restabilit. „O să văd muntele din vapor, pe dinafară, se consolă acesta.”

    ***
    Muntele Athos e o piramidă de marmură de 2030 metri înălţime şi nu e accesibil decât de pe mare. Traian îl abordă la Dafne, ajunse cu greu la Careia, capitala „republicii bărbăteşti” şi, cu un alt efort, la schitul românesc „Prodromu” („Înainte-mergătorul”, adică dedicat lui Sf. Ioan Botezătorul).
    - Încă n-a venit nimeni la noi fără să fie mânat de o chemare precisă, îi spuse arhondarul, care-l întâmpină prieteneşte, cu uzo, apă rece şi rahat.
    Altfel îşi imaginase Traian muntele: în realitate, nu era un turn de mărgăritar unde îţi cântă îngerii. Viaţa era severă şi punctată cu reguli. Luni, miercuri, vineri - zile de post - se mănâncă o singură dată, la orele 15. Marţi, joi şi sâmbătă, de două ori, aceeaşi fiertură, dimineaţa şi seara. Vecernia e de la 17 la 19, slujba de noapte de la 3 la 7, tocmai când „gândurile cele calde ar tulbura mădularul”.
    Părinţii din Athos îl primiră ca pe un frate. Primul pe care-l agrăi fu Părintele Iulian, duhovnic al tuturor românilor de pe Munte, cel care are şi un site internet, zice-se, fără ca el să ştie. Se aşezară pe treptele tocite ale paraclisului, care mai păstrau încă dogoarea zilei.
    - Am reuşit în viaţă. Am gândit că e momentul să cunosc şi sursa credinţei, spuse Traian cu emfază.
    - Nu-i de-ajuns că „ai gândit”, îi răspunse bătrânul, învăluindu-l cu privirea calmă şi căldura ochilor albaştri. Mintea nu face nimic dacă nu acceptă şi inima. Cât despre „reuşită”, ai avut, poate, „un dar”.
    Mai departe totul se puse în mişcare de la sine, discret şi fără grabă. Stareţul Petroniu, la cei 92 de ani, avea obrazul neted ca de copil. Se apropie de Traian cu blândeţe: „Dumnezeu nu se joacă cu omul, însă viziuni şi daruri există atât de la Dumnezeu cât şi de la diavol. Trăieşti în materie sau la nivelul spiritual, ne-material, ce ţi se potriveşte. Nici nu-ţi imaginezi pe ce planuri spirituale putem să trăim noi aici. Tehnica practicată de călugării pustnici se numeşte isihiasm. Ei au abandonat cu totul bucuriile lumeşti. Darurile pe care le primesc încununează stăruinţa lor în credinţă. Tu în ce fel ai stăruit în credinţă?”
    Asta fu prima lui surpriză. Îl puse pe gânduri.
    Arhondarul Emilian reveni cu precizări: „Doar duhovnicul tău ar şti dacă reuşita ta a fost un dar sau nu. Şi nu uita că un dar lasă un har durabil. Te simţi tu astfel hărăzit? Ce cunoşti tu din religie?”
    Avea impresia că acei oameni generoşi erau acolo, de sute de ani, aşteptându-l, parcă, numai pe el, ca să-l îmboldească. Acolo nimic nu era întâmplător, nimic nu se vedea, totul se ştia. Călugării păreau a comunica între ei în afara cuvintelor. Ca din întâmplare Gavril, tânăr teolog din Maramureş, îi propuse să-l însoţească să urce până la Cruce. De aici, schitul se contura pe buza falezei abrupte, aflată în bătaia vijelioasă a vânturilor şi furtunilor. Îi vorbi despre Filocalie, despre „Pelerinul rus”, despre simbolismul numerelor - pe scurt, văzu că avea ştiinţă multă, iar el, Traian, era, în domeniul acesta, un ignorant. „Trebuie să stai de vorbă cu părintele Lucian, de la Marea Lavra, e ardelean ca şi tine”.
    Deci, iată-l străbătând drumul spre Lavra, prima mănăstire de pe Muntele Athos, înfiinţată la stăruinţa Sfântului Athanasiu, în anul 960, acum mai bine de o mie de ani! Părintele Maxim îi servi de călăuză şi-i povesti despre „darurile” cu care sunt hărăziţi unii pustnici: „să vadă prin munte”, să citească trecutul omului, să anticipeze evenimente, să meargă fără să atingă pământul... „Darurile nu sunt o răsplată, căci Cel de Sus, în bunătatea Lui nu cere sacrificii. Răsplata pustnicului, dacă e s-o numim astfel, e că Îl întâlneşte pe Dumnezeu chiar în viaţa asta, aici şi acum.” Tot Părintele Maxim veni să-l însoţească înapoi, la căderea serii.
    Traian asistă, aşadar, la slujba în limba greacă, văzu numeroasele moaşte, apoi fu luat în primire de către Părintele Lucian, un tânăr frumos, cu plete lungi şi chip frământat. Acesta, după cina în trapeza cu mese octogonale de marmură, îi arătă icoana făcătoare de minuni, datând dinaintea epocii iconoclaste şi una cu urme de gloanţe turceşti. Îl plimbă în jurul mănăstirii, înconjurând-o de mai multe ori, evitând, în tot acest timp, să-i vorbească.
    - Te simt învăluit de-o energie negativă, ca din cauza unei oprelişti, îi spuse în cele din urmă. Văd că eşti în căutare. Îţi lipseşte probabil spovedania păcatelor. Există păcate „de mândrie”, „de trup”, poţi păcătui cu trupul şi de unul singur, chiar şi căsătoria la vârstă prea târzie e un păcat în ochii Domnului...
    Părintele econom Iustinian, un bărbat chipeş şi ţeapăn ca un brad, îl învăţă şi el: „Primeşti daruri, viziuni, după ce ai parcurs o cale. Altfel, darurile nu sunt o răsplată, ci ispite de la diavol, tocmai ca să te-ncrezi şi să nu mai cauţi calea veritabilă.”
    În fine, veni ziua reîntoarcerii acasă. Îl însoţea Părintele Flavian, călugăr originar de la Sihăstria. Pe drum îi monologă despre cele opt etape ale păcatului (păcat în gând, gând fără plăcere, gând cu plăcere, înfăptuirea, mulţumirea, repetarea păcatului, păcatul devenit o a doua natură, deznădejdea păcătosului). Îi vorbi despre gândirea duhovnicească, cea care te face permanent senin, luminos, despre căsătoria ce se menţine nu din teamă, ci pentru că ambii soţi ştiu că îi vede Dumnezeu. „Ai reuşit în viaţă, fiule, dar ai săvârşit păcatul mândriei, pentru că ai crezut că a fost meritul tău în tot ce ai realizat. Dar ai uitat să mulţumeşti Domnului pentru că te-a ajutat să reuşeşti! Mândria înlocuieşte adesea la păcătos mulţumirea ce ar trebui s-o aducă lui Dumnezeu.”

    ***
    In timp ce Traian era la călugări, Arthi făcu înconjurul Muntelui cu vaporaşul. Zări cele câteva mănăstiri cu aspect de cetăţi (sau de hoteluri, gândi el), spălate de valuri, iar ceea ce-l marcă cel mai mult fu norişorul, ca un disc perfect plat şi circular, ce plutea deasupra piramidei stâncoase. „E ca aureola pictată pe creştetul sfinţilor”, îşi zise el în timp ce o fotografia.
    După plecarea vecinilor, rămase singur. Pe plaje, intră în vorbă cu Alina, căreia i se adresă fără nici o intenţie ascunsă şi neştiind că e româncă. Au pălăvrăgit toată ziua. A ţinut să i-l prezinte soţului, lui Nicu, a doua zi. Acesta refuză propunerea lui Arthi de a încerca sa meargă împreuna pe Munte: „Am tot timpul s-o fac, dacă vreau...”
    La început Nicu fu suspicios, morocănos, gelos, parcă. Dar se antrenă la vorbă, bucuros că are interlocutor, că poate să se audă pălăvrăgind. Arthi înregistra tot: care vor fi viitorii stăpâni ai Balcanilor şi care e destinul Europei Răsăritene, care state vor constitui nucleul lumii occidentale,... suprapopulaţia mondială,... petrolul,...
    Nu-i fu dat să-i revadă a doua zi, iar după puţin timp izbucniră incendiile de pădure. O noapte, chiar, a vegheat cu bagajul făcut, pe malul mării, căci focul era sus pe coama dealului. În fine, veni ziua plecării, nu şi a întoarcerii, căci, abia ajuns la munte, i se rupse bara de direcţie. Evită accidentul ca prin minune, însă nu şi cheltuielile şi întârzierea care au urmat. Dormi sub cerul liber şi răci. Urcă la volan ca în transă, totuşi nu ajunse departe, căci febra îl doborî. Din nou la spital în ţară străină, unde medicii sârbi îl tratară de pneumonie ca pe propriul copil. Vacanţa „la mare” dură mai mult decât fusese prevăzut şi îi fu dat să ducă, în fine, cât putea duce!

    Deznodământ
    Nici unul dintre protagonişti nu avusese o adolescenţă şi şcolaritate convenţională. Ia să vedem, ce făceau ei după încă un an?
    Nicu a continuat să-şi trăiască succesul profesional, împărtăşindu-l cu nevasta blazată, care-şi petrecea veacul pe plaja comunală, pentru că acasă nu găsea subiect de conversaţie convenabil cu soţul morocănos.
    Traian s-a dus, chipurile, cu afaceri în Italia, dar n-a mai revenit. Unii l-au văzut, după un an, la Muntele Athos, dirijând o echipă de călugări-constructori care ridicau un hambar. Rămasă acasă, nevastă-sa conducea afacerile singură.
    Arthi s-a retras la ţară, unde învaţă arta cultivării pământului, pregătindu-se pentru când se va termina petrolul şi se va sfârşi cu agricultura mecanizată. Developă pozele făcute pe vapor, în speranţa să poată arăta şi altora aureola ce plana deasupra Muntelui Sfânt. O văzuse, doar, atât de limpede. Toţi cei de pe vaporaş o văzuseră. Şi totuşi, în poză, nu se distingea nimic!
    Sau, in proză? Proza vieţii.


    Paris, 20 octombrie 2006, din volumul Fiii lui Ramses, text reluat in volumul antologic "Dincolo si dincoace de religii".
    Sfatuitorul
    Sfatuitorul
    Admin


    Mesaje : 830
    Puncte : 943
    Data de inscriere : 13/02/2015
    Localizare : Bucuresti

    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Sfatuitorul Sam Iul 18, 2015 9:41 pm

    Interesanta alegorie.

    Inca nu stiu ce sa cred despre Horea Porumb.

    Literar nu incape in norme. Tehnic e interesant de pe pozitii de outsider.
    Multe din informatiile continute in text sunt neconfirmate si greu de pastrat intr-o constructie logica.

    Oricum, interesant si oarecum actual.
    The Dude
    The Dude


    Mesaje : 6855
    Puncte : 6988
    Data de inscriere : 17/02/2015

    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de The Dude Lun Iul 20, 2015 9:08 am

    fiatlux a scris:"Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem"
    "Exploreaza interiorul pamantului si rectificand vei gasi Piatra Ascunsa"



    Horea Porumb -eseuri/proza scurta 11219532_330909460412773_432495210067644392_n



    Ritualul de initiere debuteaza cu o scurta perioada de meditatie. Aplicantul este introdus intr-o camera unde apoi ramane singur cu gandurile sale pentru o scurta perioada. Are astfel prilejul de a mai cantarii inca o data alegerea pe care a facut-o solicitand aderarea la Ordin. Daca nu se razgandeste, procedura continua si la un moment dat el este condus de catre maestrul de ceremonii cu un streang in jurul gatului, prin centrul templului. Acest simbol, alaturi de cel al arderii testamentului sau, semnifica moartea profanului si nasterea, in locul lui a neofitului.

    Totodata, indemnul citat de tine, sugereaza ca din pamant (locul indeobste ocupat de catre decedati) proaspatul ucenic incepe un drum anevoios in cautarea luminii...O calatorie metodica, pornita prin descifrarea mai inainte a tainelor intunericului.
    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Lun Iul 20, 2015 10:51 am

    Sfatuitorule, am sa fiu cinstita (doar cu tine  Wink )..sunt sfertodocta si iau de bun cam tot ce-mi pica sub ochi !  lokihere drept care , interventiile voastre sunt binevenite ! Luminati-ma , Luminatiile voastre ! (nu-i la misto !! )  yeeees
    avatar
    Vizitator
    Vizitator


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Vizitator Lun Iul 20, 2015 10:55 am

    Multam, Dude ! Tre' sa fie greu sa iesi din ..profan-at ! Dar si intunericul ...cand il recunosti , nu-i usor de dus !  vai
    Sfatuitorul
    Sfatuitorul
    Admin


    Mesaje : 830
    Puncte : 943
    Data de inscriere : 13/02/2015
    Localizare : Bucuresti

    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Sfatuitorul Joi Iul 23, 2015 8:53 pm

    Fiatlux...John Griffith Chaney, un bastard anonim de mahala, s-a incercat in literatura in cel mai jalnic mod. Insa a insistat, s-a educat si a exersat continuu pana cand a devenit Jack London. Mai aproape de noi, cu un destin tras la indigo Gherasim Istrati, s-a dat de trei ori peste cap si a devenit Panait Istrati.

    Nu stii niciodata de unde sare iepurele...si nici unde stau ascunse talentele pe care nu le putem intrezarii dintro ocheada.

    In ce il priveste pe Horea Porumb, lipsa lui de coerenta ar putea fi cauzata de entuziasm, inadvertentele de informare precara, iar istorioarele riscant inserate de lipsa experientei literare.

    E totusi usor de parcurs si interesant in continut.

    Despre partea cealalta ? Nimeni nu detine adevarul absolut.

    Fiecare cu parerile si cu afinitatile sale.

    Continut sponsorizat


    Horea Porumb -eseuri/proza scurta Empty Re: Horea Porumb -eseuri/proza scurta

    Mesaj Scris de Continut sponsorizat


      Data/ora curentă este: Dum Mai 19, 2024 12:19 pm